The school inside: importance of observation in the study of disciplinary practices
Keywords:
Discipline, school, observation, powerAbstract
The article presents a reflection on the importance of observation for the study of disciplinary practices, in this case, of school culture from the power relations that there are woven. Studying the dynamics within the school, is the interest that has prompted the research project underway, which allows to analyze the power relations from a rigorous, thorough and systematic exercise, with a comprehensive and interpretative pretension of the school reality, starting from the life itself of the social actors, from their experiences and experiences. A relevant conclusion is related to school practices and their transfor-mation over the years, product of social changes and the new educational bets that have passed through formative contexts. To examine these transformations, it is necessary to recognize the observation and immersion in school culture as the tools par excellence for the analysis and recognition of the transfor-mations of these practices; and, in this way, to identify the reconfigurations that take place in the 21st century, in order to overcome the critical rationality and to privilege the empirical one in the analysis of the school and the dynamics that are lived there.
Downloads
References
Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, 37(2), 267-279. Doi: 10.4067/S0718-07052011000200016
Ávila, R. (2008). La configuración del campo de la rectoría oficial en Colombia (Tesis doctoral). Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano (CINDE), Universidad de Manizales, Manizales, Colombia
Belgich, H. (1999). Convivencia y poder en la escuela. Avatares institucionales. Rosario, Argentina: Editorial Del Arca
Blanco, M. (enero-abril, 2012). ¿Autobiografía o autoetnografía? Desacatos,38, 169-178. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2012000100012
Boccasius Siqueira, A. (abril, 2008). Prácticas disciplinares en la escuela. REXE Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 13, 95-102. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2431/243117029007.pdf
Bonilla-Castro, E. & Rodríguez Sehk, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en Ciencias sociales.Santafé de Bogotá, Colombia: Ediciones Uniandes.
Caruso, M. (2005). Sus hábitos medio civilizados: enseñanza, disciplinas y disciplinamiento en América Latina. En Grupo Historia de la Práctica Pedagógica (Ed.), Foucault, la pedagogía y la educación: pensar de otro modo(pp. 163 – 200). Bogotá DC., Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Flórez Valencia, G. (2012). Prácticas disciplinarias en Colombia: de los castigos infamantes a las sanciones del alma, primera mitad del siglo XX. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, JAVEGRAF.
Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión. México: Editorial siglo XXI.
Foucault, M. (julio – septiembre, 1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50(3), 3-20
Foucault, M. (1998). Historia de la sexualidad I, la voluntad de saber. México: Siglo XXI editores
Pineau, P. (2009) ¿Por qué triunfó la escuela? O la modernidad dijo: “Esto es educación”, y la escuela respondió: “Yo me ocupo”. En I. Dussel, M. Caruso, P. Pineau (Eds.), La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad(pp. 27-52). Buenos Aires: Paidós.
Velandia Mora, M. A. (2010). De la autobiografía a la autoetnografía como herramienta para el estudio de sí mismo(Tesis doctoral). Universidad del País Vasco. España
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.