The school inside: importance of observation in the study of disciplinary practices

Authors

  • Gina Marcela Ordóñez Andrade Universidad de Manizales

Keywords:

Discipline, school, observation, power

Abstract

The article presents a reflection on the importance of observation for the study of disciplinary practices, in  this  case,  of  school  culture  from  the  power  relations  that  there  are  woven.  Studying  the  dynamics  within  the  school,  is  the  interest  that  has  prompted  the  research  project  underway,  which  allows  to  analyze the power relations from a rigorous, thorough and systematic exercise, with a comprehensive and interpretative pretension of the school reality, starting from the life itself of the social actors, from their experiences and experiences. A relevant conclusion is related to school practices and their transfor-mation over the years, product of social changes and the new educational bets that have passed through formative contexts. To examine these transformations, it is necessary to recognize the observation and immersion in school culture as the tools par excellence for the analysis and recognition of the transfor-mations of these practices; and, in this way, to identify the reconfigurations that take place in the 21st century, in order to overcome the critical rationality and to privilege the empirical one in the analysis of the school and the dynamics that are lived there.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, 37(2), 267-279. Doi: 10.4067/S0718-07052011000200016

Ávila, R. (2008). La configuración del campo de la rectoría oficial en Colombia (Tesis doctoral). Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano (CINDE), Universidad de Manizales, Manizales, Colombia

Belgich, H. (1999). Convivencia y poder en la escuela. Avatares institucionales. Rosario, Argentina: Editorial Del Arca

Blanco, M. (enero-abril, 2012). ¿Autobiografía o autoetnografía? Desacatos,38, 169-178. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2012000100012

Boccasius Siqueira, A. (abril, 2008). Prácticas disciplinares en la escuela. REXE Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 13, 95-102. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2431/243117029007.pdf

Bonilla-Castro, E. & Rodríguez Sehk, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en Ciencias sociales.Santafé de Bogotá, Colombia: Ediciones Uniandes.

Caruso, M. (2005). Sus hábitos medio civilizados: enseñanza, disciplinas y disciplinamiento en América Latina. En Grupo Historia de la Práctica Pedagógica (Ed.), Foucault, la pedagogía y la educación: pensar de otro modo(pp. 163 – 200). Bogotá DC., Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Flórez Valencia, G. (2012). Prácticas disciplinarias en Colombia: de los castigos infamantes a las sanciones del alma, primera mitad del siglo XX. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, JAVEGRAF.

Foucault, M. (1976). Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión. México: Editorial siglo XXI.

Foucault, M. (julio – septiembre, 1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50(3), 3-20

Foucault, M. (1998). Historia de la sexualidad I, la voluntad de saber. México: Siglo XXI editores

Pineau, P. (2009) ¿Por qué triunfó la escuela? O la modernidad dijo: “Esto es educación”, y la escuela respondió: “Yo me ocupo”. En I. Dussel, M. Caruso, P. Pineau (Eds.), La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad(pp. 27-52). Buenos Aires: Paidós.

Velandia Mora, M. A. (2010). De la autobiografía a la autoetnografía como herramienta para el estudio de sí mismo(Tesis doctoral). Universidad del País Vasco. España

Downloads

Published

2018-12-19

Issue

Section

ARTÍCULO DE REVISIÓN Y REFLEXIÓN INVESTIGATIVA

How to Cite

The school inside: importance of observation in the study of disciplinary practices. (2018). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 9(2), 82-93. http://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/211