School violence at the Center of Technological, Industrial and Service Studies (CETIS) N°116, Acapulco, Guerrero, Mexico

Authors

  • Magdalena Arellano-Varona Universidad Autónoma de Guerrero, México
  • Rocío López -Velasco Universidad Autónoma de Guerrero, México
  • Juan Manuel Rivera-Ramírez Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (UAEH), México

DOI:

https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.241501.03

Keywords:

violence (Thesaurus), harassment, insult, interpersonal violence, family violence (keywords of the authors).

Abstract

The CETIS educational facility is located in an area with a high incidence of crime, causing a feeling of insecurity in the students, which ends up affecting the development of each of them. Although it is worrying to observe this social problem, it is also important to expose the violence that exists within the school. Within the framework of the Sustainable Development Goals, especially objective 16 (Peace, justice and strong institutions) which proposes to reduce all forms of violence in society, the purpose of this work is inserted by exploring proposals to reduce it among schoolchildren all kinds of youth violence. Using a mixed research approach, students made a diagnosis of the most frequent forms of violence and outlined alternatives to reduce them. The most recurrent expressions of violence among the student community were verbal and psychological; in addition, they recognized the family violence in which they live. The alternatives to stop these practices were to promote empathy with speeches, exercises and learning to express and control their emotions without needing to hurt others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcocer, M. (1998). Investigación Acción participativa. En J. Galindo Cáceres (coord.), Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación (pp. 433 – 464). Ed. Addison Wesley Longman.

Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista Universitaria de Investigación, (9), 187-202.

Angelucci, L., Romero, A., Marcano, T., Aquino, S., Carrera, A., De Jesús, R. & Tapia, V. (2020). Influencia del sexismo, el rol sexual y el sexo sobre percepción del acoso callejero. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 11(1), 28-45. http://dx.doi.org/ 10.15658/INVESTIGIUMIRE.201101.03

Basilio, B., Quintero, D. M. y Méndez, M. E. (2019). Percepción de inseguridad en jóvenes de colonias con altos indicadores de violencia en Acapulco, el caso del CETIS 116. En Desigualdad socio-espacial, innovación tecnológica y procesos urbanos (pp. 269- 282). Universidad Nacional Autónoma de México y Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional A.C, Coeditores.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Taurus.

Corsi, J. (1994) Violencia familiar. Una mirada interdisciplinaria sobre un grave problema social. Paidós.

Creswell, J. (s.f.). Investigación Cualitativa y Diseño Investigativo. https://n9.cl/prww3

Eljach, S. (2011) Violencia escolar en América Latina y el Caribe Superficie y fondo. UNICEF, Plan Internacional. https://n9.cl/nfh2xj

García, M.I. (2006). Poder, violencia y palabra. TRAMAS, (25), 113-128. https://is.gd/5rkqLo

Hernández, S. (2015). Problemas de Comunicación en el Aula: reflexiones desde la Teoría de la Comunicación Humana. Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 6(1), 102-118. http://dx.doi.org/10.15658/CESMAG15.05060108

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ª edición). McGraw Hill.

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (INEGI). (2022). Encuesta Nacional Sobre la Dinámica de las Relaciones en los Hogares (ENDIREH) 2021. Comunicado de Prensa Núm. 485/22. https://bit.ly/3Tl8Fxb

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (INEGI). (2023). Estadísticas a propósito del día internacional de la eliminación de la violencia contra la mujer. Comunicado de prensa número 706. https://n9.cl/j8pug

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2022). Objetivos del Desarrollo Sostenible, Número 16. https://n9.cl/3p8qc

Organización Panamericana de la Salud (13 de febrero de 2024), Prevención de la violencia. https://n9.cl/0cl9c

Organización Panamericana de la Salud. (2003). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Oficina Sanitaria Panamericana. https://n9.cl/khlt

Piccini, M. (2007). Notas sobre violencia y cultura: -Dadá, el olvido y las industrias culturales. Argumentos. Estudios críticos De La Sociedad, (3), 91–110. https://is.gd/u3mbBP

Pueyo, A. (2006). Violencia juvenil: realidad actual y factores psicológicos implicados. Revista ROL de enfermería, 29(1), 38-44. https://n9.cl/ero42

Real Academia Española (RAE). (s.f.). Violencia. https://dle.rae.es/violencia

Reyes, V.L., Mondragón, L. y Figueroa, J.G. (2021) Necesidades en prevención específica de la violencia interpersonal desde la perspectiva de género para adolescentes varones. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 24 (1). https://n9.cl/9rmfj

Rivera, J. M. (2017). La noción de biopoder en Michel Foucault. Artículos y ensayos de sociología rural, 12(23), 27-43.

Román, J. y Murillo, M. (2011) América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista CEPAL, (104), 37-54. https://is.gd/fpGiIG

Segato, R.L. (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Universidad Nacional de Quilmes. https://acortar.link/9EOAVJ

Trucco, D. & Inostroza, P. (2017). Las violencias en el espacio escolar. CEPAL, UNICEF.

UNICEF (2014). Ocultos a plena luz. Un análisis estadístico de la violencia contra los niños. Resumen [Archivo PDF]. https://n9.cl/w9usb

UNICEF. (1989). La Convención sobre los Derechos del Niño 1989. UNICEF. https://n9.cl/pnq7

UNESCO. (2013). Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE). UNESCO. https://is.gd/iBuklA

Valbuena-Núñez, C.H. (2022). La convivencia escolar y la calidad educativa en educación primaria. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 141-151. https://acortar.link/5uy6xw

Valdez-Santiago, R., Hidalgo-Solórzano, E., Mojarro-Íñiguez, M., Rivera-Rivera, L. & Ramos-Lira, L. (2013) Violencia interpersonal en jóvenes mexicanos y oportunidades de prevención. Salud Pública de México, 55 (supl 2), 259-266.

Valdez-Santiago, R., Villalobos, A., Arenas-Monreal, L., Flores-Celis, K. & Ramos-Lira L. (2020) Abuso Sexual Infantil en México: conductas de riesgo e indicadores de salud mental en adolescentes. Salud Pública de México, 62 (6), 661-671. https://doi.org/10.21149/11924

Vásquez-Arango, L.A. & Briceño-Martínez, J.J. (2022). Percepciones de estudiantes acerca de la convivencia escolar: un estudio realizado con personas en extraedad. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 75-92. https://acortar.link/fqC6F2

Zavaleta, J.A. (2018) Elementos para la construcción del concepto de campo de la violencia. Sociológica, 33 (93), 151-179.

Downloads

Published

2024-05-13

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

School violence at the Center of Technological, Industrial and Service Studies (CETIS) N°116, Acapulco, Guerrero, Mexico. (2024). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 15(1), 38-56. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.241501.03