Relevance and labor demand for the economics career: Technical University of Cotopaxi.

Authors

  • Guido Patricio Santamaria Quishpe
  • Edwin Vásquez Erazo Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador
  • Renato Pérez López Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador
  • Jessica Vásquez Álvarez Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.06

Keywords:

demand; economy; feasibility; relevance.

Abstract

Economics is an important science that generates relations between society, public and private administration. It grants specific tools to measure the stability of a country, its development and growth contributing to the generation of public policies that promote decision-making and social welfare. The study aims to determine the relevance, the existing demand and the society needs for the curriculum of the ECONOMICS career of the Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC), in accordance with the constitutional, legal and regulatory framework in force. As a methodology, the deductive method is used and the research is descriptive. The curricular design is carried out, establishing the professional profiles, learning outcomes and the specific competences for the career. The questionnaire to determine the unmet demand was applied in a sample of 115 companies belonging to the Province of Cotopaxi corresponding to the area of greatest incidence. The results show that there is an unfulfilled demand, which shows that the relevance and necessity of having an economics career in the area is of great importance. The tendency of actors and sectors was also analyzed, based on National and Regional Planning instruments, taking into account the problems and tensions that guided the construction of basic nuclei and subjects contributing to professional training, the satisfaction of the needs of the area,considering that economy is found day by day in all areas of our daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrasco, M. (2005). Economía Social, Concepto e importancia. España: Revista Andaluza de Relaciones Laborale Volumne N.1.

INEC. (2018). Instituto Nacional de Estadística y Censo, Directorio de Empresas y establecimientos. Quito: Boletin Inec.

Larrea, E. (2014). El Currículo de la Educación Superior Desde la Complejidad Sistémica. Quito: CES (Consejo de Educación Superior).

LOES. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior, Art. 107. Quito: Registro Oficial, Suplemento 298.

Malagon. (1998). La Pertinencia en La Educación Superior: Elemntos para su Comprensión. S$A!ES, 127 - 129.

Malagón, L. (2009). La pertinencia curricular: Un estudio en tres programas universitarios. Educación y Educadores, 11-27.

Núñez, J. (2010). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. México: OEI - Programa¬ción CTS+I.

Organización Internacional del Trabajo, OIT. (1998). Las exigencias del mundo del Trabajo,. Centro de Investigaciones sobre Educación Superior y el Trabajo, París, Universidad de Kassel, Alemania.

Schugurensky, D. (2000). Autonomía, heteronomía, y los dilemas de la educación superior en la transición al siglo 21. Revista UNAM, http: //www.unam.mx/roberto/HE2000.html.

SENESCYT. (2018). Secretaría Nacional de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innova¬ción. de Plan Nacional de Desarrollo Tasa Bruta de Matrícula en Educación Superior. Plan de Desarrollo Nacional. Quito.

SRI. (2018). Servicio de Rentas Internas, Distribución empresarial de la provincia de Cotopaxi. Latacunga.

UNESCO. (2011). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), Campos de Estudio y Áreas del conocimiento. New York: United Nations Educa¬tional Scietific and Cultural Organizatión.

UTC. (2019). Universidad Técnica de Cotopaxi Proyecto de creación de la Carrera de Economía. Latacunga: Editorial utc.

Vásquez, E. (2019). Diseño Curricular, La Pertinencia de la Universidad en el Contexto Social y productivo (Documento en Revisión). Quito, Pichincha, Ecuador: Sandoval.

Downloads

Published

2021-06-08

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Relevance and labor demand for the economics career: Technical University of Cotopaxi. (2021). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 12(1), 71-84. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.06

Most read articles by the same author(s)

<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >>