Writing for relief. Experiences of literary creation in the prison and penitentiary center of medium security at El Espinal – Tolima, Colombia

Authors

  • Cristian García Villalba
  • Flor María Morantes Valencia Universidad Nacional Abierta y a Distancia – UNAD, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.05

Keywords:

mudança social; Etnografia; Escrita criativa; Liberdade; Pedagogia experimental.

Abstract

This article reflects on the results obtained after carrying out a pedagogical intervention with the base group of Pavilion 10 of the National Penitentiary and Prison Institute (INPEC) in the municipality of El Espinal – Tolima, Colombia. The epistemological basis of this research was to understand writing as a liberating device; that is, as a mechanism for the re-signification of life in prison. To this end, a methodological approach was carried out from the and contributions were taken from the ethnographic method. The intervention was a process of training in reading and creative writing, whose final product was the construction of a chronicle prepared by a group of eight Persons Deprived of Liberty (PPL). Finally, this article comments on the need to resignify the social and interactional practices of persons deprived of liberty in the penitentiary institution based on a communication strategy that promotes social rehabilitation and the strengthening of social relations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (1998): Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida. Pretextos. https://tac091. files.wordpress.com/2008/12/agamben-giorgio-homo-sacer.pdf

Blumer, H. (1982). La posición metodológica del interaccionismo simbólico. El interaccionismo simbólico: Perspectiva y método, 1-44. https://campus.fundec.org.ar/admin/archivos/BLUMER% 20++%20INTERACCIONISMO.pdf

Defensoría del Pueblo. (2019) Sexto informe Defensoría del Pueblo - Estado de cosas inconstitucional-ECI en materia penitenciaria y carcelaria. Capítulo segundo. Situación primer semestre de 2019. Editorial. http://www.politicacriminal.gov.co/Portals/0/documento/Informe% 20de%20la%20Defensoria%20del%20Pueblo%20al%20VI%20Informe%20de%20Seguimiento%20al%20Gobierno%20Nacional.pdf

Durston, J., y & Miranda, F. (2002). Experiencias y metodología de la investigación participativa. CEPAL - SERIE Políticas sociales https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6023/S023191_es.pdf

Freire, P. (1984). El mundo y la letra: una lectura crítica del entorno. Obra de Paulo Freire, Editorial Instituto Paulo Freire Serie Artigos. http://www.acervo.paulofreire.org/bitstream/handle/7891/1134/FPF_OPF_01_0007.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

(1971). Unusual ideas about education. Series B: Opinions, n. 36 Obra de Paulo Freire; Série Artigos Publicador por nternational Commission on the Development of Education. http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/1108

Habermas, J. (1981). Teoría de la acción comunicativa. Volumen 1: Racionalidad de la acción y racionalización social. Taurus, Madrid. https://pics.unison.mx/doctorado/wp-content/uploads/2020/05/Teoria-de_la_accion_comunicativa-Habermas-Jurgen.pdf

Horkheimer, M., Murena, H. A., y & Vogelmann, D. J. (2002). Crítica de la razón instrumental.

Editorial Gráfica Guadalupe. http://www.archivochile.com/Ideas_Autores/horkheimerm/esc_frank_horkhe0003.pdf

Larrosa, J. (2001). Dar la palabra. Notas para una dialógica de la transmisión, en La Liberación de la Libertad (y otros textos). Revista Latinoamericana de Estudios Avanzados, RELEA, 5(1),76-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=574221

Moreno-Torres, A. I. (2019). El delito como castigo: las cárceles colombianas. URVIO, Revista Latinoamericana de Estudios de Seguridad, V(24), 134-149. https://doi.org/10.17141/urvio.24.2019.3778

Olson, L. C. (1998). Liabilities of language: Audre Lorde reclaiming difference. Quarterly Journal of Speech, 84(4), 448-470. https://doi.org/10.1080/00335639809384232

Ovejero-Bernal, A. (1997). Paulo Freire y la psicosociopedagogía de la liberación. Psicothema, 9 (3), 671-688. http://www.psicothema.com/pdf/136.pdf

Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 42(1), 97- 122. http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v42n1/v42n1a05.pdf

Valderrama-Hernández, R. (2013). El diagnóstico participativo con cartografía social: innovaciones en metodología investigación-acción participativa (IAP). Anduli: revista andaluza de ciencias sociales, 12), 53-65. http://hdl.handle.net/11441/50721

Vygotski, L. S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y aprendizaje, 7(27-28), 105-116. https://doi.org/10.1080/02103702.1984.10822045

Downloads

Published

2021-06-08

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Writing for relief. Experiences of literary creation in the prison and penitentiary center of medium security at El Espinal – Tolima, Colombia. (2021). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 12(1), 61-71. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.05

Most read articles by the same author(s)

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >>