Pedagogical strategies to foster reading practice in primary school students
DOI:
https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.201101.04Keywords:
Elementary school students; language; learning strategy; primary education; readingAbstract
: Reading in the integral formation of students, plays an important role at the moment of expressing their ideas, creativity and imagination. Although reading practice is encouraged in each educational campus, its practice is poorly performed by the students. Thus, the objective of this research was to propose pedagogical strategies to foster reading practice among elementary students who are in 5th grade at the municipality of Galapa in the Department of Atlantic (Colombia). The methodology was based on a qualitative approach, with a non-experimental transversal design and a post-positivist paradigm. The semi-structured interview was used as a data collection technique. The sample consisted of 16 5th graders and 5 primary school teachers. The results showed the lack of clarity and understanding of teachers about the implementation of innovative pedagogical strategies, through playful activities that motivate and catch students' interest in reading. As for the students, they were reluctant to read and they lacked motivation. By implementing The Reading Roulette [La Ruleta de la lectura] and I read with my family [Con mi familia leo] as pedagogical strategies, it was concluded that using games can be an alternative to encourage students to develop reading practice, especially with primary school children. They can feel motivated enough to start , explore and develop a determined activity whit their parents’ guidance.
Downloads
References
Alama, C. (enero-junio, 2015). Hacia una didáctica de la metacognición. Horizonte de la Ciencia, 5(8), 77-86.
Avendaño, C. (octubre-diciembre, 2017). Motivación por la lectura: claves para entender su importancia a partir de una revisión conceptual. Revista estudios hemisféricos y polares, 8(4), 1-19.
Cadavid, N.; Quijano, M.; Tenorio, M. & Rosas, R. (junio, 2014). El juego como vehículo para mejorar las habilidades de lectura en niños con dificultad lectora. Pensamiento Psicológico, 12(1), 23-38. doi= 10.11144/Javerianacali.PPSI12-1.jvmh
Carbone, G. (2003). Libros escolares. Una introducción a su análisis y evaluación. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica EI.
Carlino, P.; Martínez, S.; Gabarra, A. S.; Parrilli, N. M.; Barañano, M. C.; Goicoechea, M. D. & Méndez, G. L. (2017). La lectura y la escritura: un asunto de todos/as. Neuquén, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional del Comahue.
Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe (CERLAC). (2012). Comportamiento lector y hábitos de lectura. Una comparación de resultados en algunos países de América Latina. Bogotá, DC.: CERLAC-UNESCO.
Coll, C., (1987). La importancia de los contenidos en la enseñanza. Revista Investigación en la Escuela, 3, 19-27.
eCommerce. (2017). Informe de Evolución y Perspectivas (Informe eCommerce 2017). Madrid, España: Observatorio eCommerce.
Gómez-Díaz, R.; García-Rodríguez, A. (enero-diciembre, 2018). Bibliotecas, juegos y gamificación: una tendencia de presente con mucho futuro. Anuario ThinkEPI, 12, 125-135. doi:10.3145/thinkepi.2018.13
Goodman, K. (1982). El proceso de lectura: consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo. En E. Ferreriro, M. Gómez. (Eds.), Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura (pp. 13-28). México DF.: Siglo XXI Editores.
Hernández Sampieri, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México, DF.: Editorial McGraw Hill.
Manso Rodríguez, R. (enero-abril, 2015). ¡Leer, comentar, compartir! El fomento de la lectura y las tecnologías sociales. TransInformação, 27(1), 9-19. doi:10.1590/0103-37862015000100001
Márquez Jiménez, A. (enero-marzo, 2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo. Perfiles educativos, 39(155), 3-18. Recuperado de https://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2017-155-3-18
Ministerio de Educación Nacional (2016). Familias lectoras: cómo formar lectores y escritores en el hogar. Bogotá, Colombia: Manuales y Cartillas PNLE
Molina, M. & Santiago, A. (2016). Animar a la lectura de textos multimodales a través del juego. En A. Díez, V. Brotons, D. Escandell & J. Rovira (Eds.), Aprendizajes plurilingües y literarios: Nuevos enfoques didácticos (pp. 538-549). San Vicente del Raspeig, España: Universitat d’Alacant.
Muñoz, C.; Valenzuela, J.; Avendaño, C. & Núñez, C. (enero-junio, 2016). Mejora en la motivación por la lectura académica: la mirada de estudiantes motivados. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 15(1), 52-68. doi:10.18239/ocnos_2016.15.1.941
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE). (2006). PISA 2006 Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura. S. L. España: Santillana Educación.
Paredes, M. J. (marzo-mayo, 2015). La escuela y el desafío del hábito de la lectura. Razón y Palabra, 19(89). Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/N89/V89/12_Paredes_V89.pdf
Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2a ed.). New York, Estados Unidos: SAGE Publications, inc.
Quecedo, R. & Castaño, C. (julio-diciembre, 2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-40. Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/142
Real Academia Española. (2019). Diccionario de lengua española. España: Edición del Tricentenario. Recuperado de https://www.rae.es/
Solé, I. (octubre-diciembre, 1996). Las relaciones entre familia y escuela. Cultura y educación, 8(4), 11-17. doi: 10.1174/11356409660561241
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Barcelona, España: Editorial Graó.
Trimiño-Quiala, B. & Zayas-Quesada, Y. (junio, 2016). Estrategia didáctica para el fomento de la lectura en las clases. Revista EduSol, 16(55), 54-62.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.