Socialization in families in the context of incorporation in media culture
DOI:
https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.180901.07Keywords:
Media culture; family; social interaction; internet; socialization; technologyAbstract
Since the subject that belongs to the educational sector will never be finished, it always feeds on new ideas or opinions, among these, that characterization, research and competences development processes are vital if you want to achieve goals to achieve a quality education for all and articulate it to formation within a complex system that produces a dialectic integration permanent and transforming between reflection and action. Therefore, the objective of the research that is based on the article, consisted of performing a reflection that may lead to discourse regarding the educational process and all those involved in it. The methodology was based on a bibliographic review with respect to competency and complexity issues, as well as some interviews with people related to the subject directly or indirectly. As a relevant conclusion must be the formation by competences from the perspective of complexity, it is a configuration of all the dimensions in which the human being must be related, and if a reform is desired, this must go through the entire educational system through a dialogue of knowledge that enables human beings to achieve a critical awareness with respect to the circumstances surrounding it. The vision of complexity to this system is a challenge, since it modifies the thought in such a way that it confronts the growing complexity, the speed of the changes and the unexpected that characterizes today’s world.
Downloads
References
Aguiar Perera, M., & Farray Cuevas, J. (2003). Sociedad de la Información y Cultura Mediática. Combyte. Netbiblo, S,L. España.
Ahumada Barajas, R. (2012). El nuevo escenario mediático y la reformulación de los estudios de recepción. Quórum Académico Vol. 9, Nº 1, enero-junio Pp. 11 - 29 Universidad del Zulia ISSN 1690-7582.
Almeida Galhardi, R. (2013) Buscando la mexicanidad en una posmodernidad digital. La mexicanidad en la presentación de mexicano –americanos en facebook. Revista de ciencias sociales, segunda época Nº 23.
Alonzo González, R.M. ( 2013). El prosumidor de internet. XXIX Congreso ALAS. Crisis y emergencias sociales en América Latina. Santiago de Chile 2013. 29 de septiembre al 4 de octubre. Proceso de producción que da título a la ponencia. Avance de investigación en curso. GT 03: Producción, consumos culturales y medios de Comunicación.
Bermejo, B., & Cabero, J. (2003). Familia y medios de comunicación. Medios de comunicación y familia. Monografías virtuales Ciudadanía, democracia y valores en sociedades plurales. Línea temática: Medios de comunicación y valores democráticos. Recuperado de: http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia01/reflexion01.htm
Buckingham, D. (2002). Crecer en la era de los medios electrónicos. Madrid: Morata.
Castells, M. (2003). La era de la Información. El poder de la identidad. Madrid: Alianza Editorial.
Corrales, M. (2002). Reseña de "Los niños como audiencias. Investigación sobre recepción de medios" de Maritza López de la Roche, Jesús Martín Barbero, Amanda Rueda y Stella Valencia Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, vol. 9, núm. 27, enero-abril, 2002 Universidad Autónoma del Estado de México Toluca, México. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10502710.
Chan Nuñez, M.E. (2000). Entre la tecnofobia y la tecnofilia. El desafío de una educación comunicativa. Revista de Educación y Cultura No 12. Guadalajara, México.
De Vikki, K. (2011). Miración y familia. El pepel de los hijos y las hijas en la adaptación de las familias inmigrantes. Editorial UOC. España.
Doherty, W., & Carlson, B. (2004). Cómo enriquecer la vida familiar en un mundo agitado. Grupo Editorial Norma. Colombia.
Fermoso, P. (1994). Pedagogía Social. Barcelona: Herder.
Garay, L. (2013) Estudiantes, usos de tecnologías digitales en ámbitos de vida cotidiana y escolar. Retos de formación para los docentes. Revista de Ciencias Sociales, segunda época No 23.
Gómez Vargas, H. (2011). Fans, jóvenes y audiencias en tiempos de la cultura de la convergencia de medios. A dos décadas de Textual Poachers, de Henry Jenkins. Primera revista electrónica en América Latina especializada en comunicación. Recuperado de: www.razonypalabra.org.mx.
Gorato, F. (2013). La interacción social en la comunicación contemporánea. Revista de ciencias sociales, segunda época Nº 23.
Huergo, J. (2001). Desbordes y conflictos entre la cultura escolar y la cultura mediática. Programa de Investigación en Comunicación y Cultura de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata Argentina.
Itoiz, M., & Portilla, I. (2010). Adolescentes y familia. Aportaciones a la publicidad de telefonía móvil. Questiones publicitarias, vol, I, pp. 156- 171. Recuperado de: http://www.maecei.es/pdf/n17/articulos/A10_Adolescentes_y_familia.Aportaciones_a_la_publicidad_de_telefonia_movil.pdf
Jódar, J.A. (SF). La era digital: nuevos medios, nuevos usuarios y nuevos profesionales. Razón y Palabra. Revista electrónica en América Latina Especializada en Comunicación,71. Recuperado de: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N71/VARIA/29%20JODAR_REVISADO.pdf
Lara Otaola, M. (2007). Nuevas tecnologías de comunicación ¿oportunidad o riesgo para la esfera pública y la democracia. Razón y Palabra. Revista electrónica en América Latina Especializada en Comunicación, 54. . Recuperado de: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n54/mlarao.html#au
Larrañaga, E. & otros. (2006). Aspectos psicosociales del proceso de sociaización: la familia como escenario de desarrollo. Departamento de Psicología. Universidad de Castilla – La Mancha. Boletín Informativo de Trabajo Social - ISSN 1578-9578.Recuperado de: http://www.uclm.es/bits/sumario/51.asp#B2.
Martínez, E., & Lazo, C. (2011). Jóvenes Interactivos. Nuevos modos de comunicarse. Netbiblo. España.
Martínez, E. (1998). Educación familiar y socialización con los medios de comunicación. En Comunicar 10, pp. 45-51.
Nuñez Ortíz, R. (2005). Aprendamos a leer la TV. Taller de educación para la recepción. Colección de Tesis Digitales. Universidad de las Américas Puebla.
Pérez, E. (2002). Comunicación fuera de los medios. “Bellow the line”. ANORMI, S,L. Madrid.
Postman, N. (2012). La desaparición de la Niñez. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. España.
Prensky, M. (2001). Nativos digitales inmigrantes digitales. En On the Horizon (MCB University Press, Vol. 9 No. 6.
Quiroga, S.R. (1999). Consumo y cultura mediática. III Encuentro de docentes e investigadores de la comunicación del Mercosurrio. – Argentina. Comisión 7: Recepción, Público y Audiencias.
Saguier, M. (2001). Relaciones Familiares en la Era de Internet: ¿hacia dónde?. Revista de temas sociales Kairos. Recuperado de: http://www.revistakairos.org/k10-03.htm
Said, E., & Flores, J.M. (2010). Tic, comunicación y periodismo digital. Tomo I, Normatividad, accesibilidad y escenarios de desarrollo. Ediciones Uninorte, Pereira.
Sander, E. (1990): "Los medios de comunicación en la vida cotidiana de la familia. Relación generacional y cultura juvenil", Infancia y Sociedad, 3, 19-29.
Solano, M., & Viñarás, M. (2013). Las nuevas tecnologías en la familia y en la educación: riesgos y retos de una realidad inevitable. CEU Ediciones. Madrid.
Szarazgat, Diana.(2009). Tecnocapitalismo comunicacional:promotor de desigualdades. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653). Recuperada de: http://www.rieoei.org/deloslectores/855Szarazgat.PDF.
Urribarí; R. (2002) . El uso de internet y teoría de la comunicación. Recuperado de: http://www.robertosuarez.es/webs/comunicacionymedios/comunicacion/teorias/textos/internet.htm
Verza, F., & Wagner, A. (2010). Uso del Teléfono Móvil, Juventud y Familia: Un Panorama de la Realidad Brasileña Psychosocial Intervention, vol. 19, pp. 57-71 Recuperado de: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592010000100007
Wolf, M. (1994). Los efectos sociales de los media. Barcelona, Paidós.
Wolton, D. (2005). Pensar la comunicación. Prometeos libros. Buenos Aires.
Yus, F. (2010), Ciberpragmática 2.0. Nuevos usos del lenguaje en internet, Barcelona, Ariel.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.