Curricular design of educational programmes for diploma courses at the Universidad Autónoma de Sinaloa. Stage: foundation

Authors

  • Edgar Estrada Eslava Universidad Autónoma de Sinaloa
  • Fidel Ibarra-López
  • Bernardo Trimiño-Quila
  • Luis Manuel Virgen-Anguiano

DOI:

https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221302.06

Keywords:

curriculum, certificate programs, curriculum design, foundation stage (keywords suggested by author).

Abstract

This article presents one of the findings of the research carried out to understand and expose the curricular design of Certified Educational Programs (EP) in Higher Education Institutions (HEI), having as context the Universidad Autonoma de Sinaloa (UAS) in Mexico. What is presented here is the description of the foundation stage in the curricular design of certificate programs, taking as a theoretical basis the curricular design model proposed by Díaz-Barriga, Lule, Rojas and Saad in 2008 and combining the sub-stages and activities indicated in the UAS model. The case study method was used within the qualitative approach, the analysis of written materials was chosen as a data collection strategy, and classification and categorization as an analysis technique. Hence, it was discovered that the foundation stage is structured with sub-stages such as the analysis of the institutional framework that includes activities such as diagnosis of needs and justification.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANUIES. (2010). Lineamientos y estrategias para el fortalecimiento de la educación continua. ANUIES.

Bastidas, G. (2017). La formación por competencias en un mundo complejo. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 8(2), 89-104. doi:10.15658/INVESTIGIUMIRE.170802.07

Bunge, M. (2001). La ciencia. Su método y su filosofía. Sudamericana.

CACECA. (2014). Dictamen de evaluación del programa de licenciatura en Mercadotecnia. CACECA,

CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID19. CEPAL-UNESCO.

Díaz-Barriga, F., Lule, L., Rojas, S. y Saad, S. (2008). Metodología de Diseño Curricular para la educación superior. Trillas.

Estrada-Eslava, E. (2022). Diseño Curricular del programa educativo de diplomado en mercadotecnia. Etapa de fundamentación. Facultad de Ciencias Económico Administrativas de Mazatlán de la Universidad Autónoma de Sinaloa.

Fonseca, J. J., y Gamboa, M. E. (2017). Aspectos teóricos sobre el diseño curricular y sus particularidades en las ciencias. Boletín Redipe, 6(3), 83-112.

Madueña, J. (2021). Plan de Desarrollo Institucional con visión de futuro 2025. UAS. https://www.uas.edu.mx/nuestra-universidad/marco-juridico

ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenile. Naciones Unidas.

Orozco, J., y Díaz, A. (2018). Articulación del plan de estudios de Ciencias Sociales de educación secundaria y educación superior. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 9(1), 12-27. doi:10.15658/INVESTIGIUMIRE.180901.02

Posner, G. (2000). Análisis del currículo. McGraw Hill.

Ramírez, B. I. (2008). Análisis del diseño curricular 1982-1986 y 1996-2003 de la Licenciatura en Contaduría Pública de la Escuela de Contabilidad y Administración de Mazatlán UAS. (Tesis doctoral no publicada. Universidad Autónoma de Durango, campus Mazatlán).

Ramirez, R. (1995). Investigación Educativa, cuantitativa y cualitativa. Paradigmas y Métodos,(9), 61 - 65.

Rodríguez, C. (2017). Guía para diseñar programas de diplomado por competencias profesionales integradas. UAS.

Rodríguez, C., García, I., y Barrera, M. (2017). Modelo Académico UAS. UAS.

Rosales, M. (2021). Diseño curricular por competencias y la calidad en la educación. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 5(4). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.783

Sánchez, G. M. (2015). Metodología de investigación en pedagogía social (Avance cualitativo y modelos mixtos). Pedagogía social. Revista Interuniversitaria, (26), 21-34. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=135043653001

Tovar Jiménez, J. (2021). Diseño curricular basado en la opinión de expertos: propuesta metodológica para los estudios de grado. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (20), 49-82. https://doi.org/10.51302/tce.2021.656

UAS. (2017). Guía para el Diseño de Diplomados por Competencias Profesionales Integradas. UAS.

UAS. (2017). Modelo académico de la Universidad Autónoma de Sinaloa. UAS. http://sau.uas.edu.mx/pdf/Modelo_Academico_UAS_2017.pdf

UAS. (2017). Modelo Educativo UAS. Actualización 2017. UAS.

UAS. (2019). Reglamento General de Educación Continua. Editorial UAS.

UAS. (2019). Reglamento General para la Aprobación y Modificación de Planes y Programas de Estudio. UAS.

UNESCO. (2004). La fuerza de trabajo de la primera infancia: Educación Continua y Perfeccionamiento profesional. UNESCO. http://www.waece.org/contenido/notasunesco.php

Weiss, E. y Loyo, A. (1997). Estado del arte en la investigación en los ochenta. Perspectiva para los noventa. En Weiss E. y Maggi R. (coords.). Síntesis y perspectivas de las investigaciones sobre educación en México (1982-1992). Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Woods, P. (1995). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. PAIDÓS.

Yin, R. (2003). Investigación sobre estudio de casos. Diseño y métodos. SAGE. Publications.

Downloads

Published

2022-07-29

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Curricular design of educational programmes for diploma courses at the Universidad Autónoma de Sinaloa. Stage: foundation. (2022). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 13(2), 70-85. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221302.06

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>