Narrating political emotions: a bet for dialogue and reflection in the Comuna 8 of the city of Neiva
DOI:
https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221302.02Keywords:
care, game (Thesaurus); emotions, dialogue, narratives (Keywords suggested by the authors).Abstract
The “Narrarte” strategy is a bet for participation and dialogue of political emotions for the reflections of the daily occurrences of friendship and local childhood violence in meeting spaces that make possible the construction of a framework of emotions, actions and individual and collective thoughts, which favor political agency and allow the emotional processing of painful, joyful or enthusiastic situations. This article presents the results of the emotional experience in family, school and territorial stories of 33 6- to 12-year-old boys and girls, participants of the Biblioteca Popular Pacho Vacca (BPPV) in the 8th District of the city of Neiva-Huila. The methodological approach for the understanding of emotions was narration through pedagogical workshops that developed artistic methodologies and allowed us to see and recognize the meanings and events of children in everyday life situations. The information obtained describes the narrative plots of emotions from the practices of violence and care that occur inside and outside the space, demonstrating the need to undertake community strategies that promote compassionate and caring attitudes.
Downloads
References
Ahmed, S. (2015) La política cultural de las emociones. Traducción. Programa Universitario de Estudios de Género de la UNAM.
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Síntesis.
Calvo, A. (2019). Seminario Educación, inclusión y reconocimiento [Tesis de Maestría en Educación y Cultura de Paz]. Universidad Surcolombiana.
Caviedes, R. y Tovar, N. (2017). Fortalecimiento de la cultura empática desde la compasión en los Niños y Niñas de Grado Quinto de la I. E. María Auxiliadora Fortalecillas [Tesis de Maestría en Educación y Cultura de Paz]. Universidad Surcolombiana.
Cendales, L. (2009). El diálogo en educación. Una reflexión y una propuesta desde la educación popular. En: La Piragua No. 29. Panamá: CEAAL
Colectivo BPPV (2021) Diagnóstico psicosocial de la comuna 8 de Neiva
Flórez- Madroñero, A. y Prado-Chapid, M. (2021). Habilidades sociales para la vida: empatía, relaciones interpersonales y comunicación asertiva en adolescentes escolarizados. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 12(2), 13-26. https://doi.org/10.15658/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221202.02
Garrido, C. y Trimiño, B. (2020). Emociones positivas del docente: una reflexión desde las realidades que enfrenta la educación escolar mexicana. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 11 (2), 12-25. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.201102.02
Gómez Burbano, F. E. (2018). Pieco llega a tercero: Proyecto de intervención pedagógica para la expresión de emociones desde la corporeidad, con los estudiantes del grado tercero 2, de la institución educativa instituto técnico-sede Francisco de Paula Santander, de Santander de Quilichao-Cauca, 2016-2017 [Tesis de Maestría en Educación]. Universidad del Cauca.
Gómez-Tamayo, C., y Navarro-Bohórquez, D. (2018). Cuando la razón no lo explica todo: acciones de ciudadanías comunicativas en contextos de conflicto armado o violencia desde una mirada transnacional. Palabra Clave, 21(4), 1107–1135. https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/8054
Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta edición). McGraw Hill
Márquez P. R., y Torres P., T. (2019). Cuidado desde la Reflexión Altruista Propuesta pedagógica. Universidad Surcolombiana.
Márquez, J., Prados, E. y Padua, D. (2012). El uso de la biografía en el aula universitaria. Tres experiencias en diálogo. Comunicación en actas III Jornadas de Historias de Vida em Educaçao, 8-9 noviembre. Universidad do Oporto.
Martínez, E. M. y Quintero-Mejía, M. (2016). Base emocional de la ciudadanía. Narrativas de emociones morales en estudiantes de noveno grado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 301-313. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77344439020
Martínez, M. (2019) Configuración de las Didácticas Críticas en Educación Popular. El Caso de la Biblioteca Popular Pacho Vacca [Tesis de Maestría en Educación con Énfasis en Investigación y Docencia Universitaria]. Universidad Surcolombiana.
Martínez, M. D. (2020). Enseñanzas de la pandemia COVID-19. El reencuentro con la vulnerabilidad humana. Bioethics Update, 6(2), 80-91. https://doi.org/10.1016/j.bioet.2020.09.001
Mayer, J.D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (p. 3-31). Basic Books
Moïsi, D. (2009). La geopolítica de las emociones: cómo las culturas del miedo, la humillación y la esperanza están reconfirmando el mundo. Norma
Nussbaum, M. C. (2014). Emociones políticas. ¿Por qué el Amor es importante para la justicia? Paidós.
Nussbaum, M.C. (2019). La Monarquía del Miedo. Colombia: Paidós Lipman,
Patiño C., M. y Jeannet, Q., B. (2014). El Cuerpo del Adolescente Frente a la Violencia. Revista Daena International Journal of Good Conscience, 9 (1), 104-114.
Pérez, L. y Ariel, D. (2019) Emociones políticas en narrativas intergeneracionales de violencia y paz de los habitantes de la vereda La Unión del municipio de Baraya - Huila [Tesis de maestría en Educación y Cultura de Paz]. Universidad Surcolombiana
Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración: Configuración del tiempo en el relato histórico (Vol. 1). Siglo XXI.
Ricoeur, P. (2003). Tiempo y narración: Configuración del tiempo en el relato histórico (Vol. 1). Siglo XXI.
Sánchez, A. (2021). Configuraciones subjetivas e ideales. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 12(2), 76-91. https://doi.org/10.15658/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221202.06
Vargas, O. R., Giraldo, Y. N., y Trujillo, M. L. (2017). La emoción como estrategia movilizadora de la acción política de niños, niñas y adolescentes. Revista Lasallista de Investigación, 14(2), 152-159. https://doi.org/10.22507/rli.v14n2a14
Vidal Z., L., y Perdomo A., E. (2020). Construyendo una escuela benevolente que humaniza y transforma las experiencias de vida de niños y niñas: Propuesta Pedagógica para la Paz [Tesis de Maestría en Educación]. Universidad Surcolombiana.
Vygotsky, L. (1932). El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. Grijalbo.
Zambrano, L. y Son, M. (2020). Diseño de una propuesta pedagógica del cuidado desde la compasión [Tesis de Maestría en Educación y Cultura de Paz]. Universidad Surcolombiana.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.