Writing for relief. Experiences of literary creation in the prison and penitentiary center of medium security at El Espinal – Tolima, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.05Keywords:
mudança social; Etnografia; Escrita criativa; Liberdade; Pedagogia experimental.Abstract
This article reflects on the results obtained after carrying out a pedagogical intervention with the base group of Pavilion 10 of the National Penitentiary and Prison Institute (INPEC) in the municipality of El Espinal – Tolima, Colombia. The epistemological basis of this research was to understand writing as a liberating device; that is, as a mechanism for the re-signification of life in prison. To this end, a methodological approach was carried out from the and contributions were taken from the ethnographic method. The intervention was a process of training in reading and creative writing, whose final product was the construction of a chronicle prepared by a group of eight Persons Deprived of Liberty (PPL). Finally, this article comments on the need to resignify the social and interactional practices of persons deprived of liberty in the penitentiary institution based on a communication strategy that promotes social rehabilitation and the strengthening of social relations.
Downloads
References
Agamben, G. (1998): Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida. Pretextos. https://tac091. files.wordpress.com/2008/12/agamben-giorgio-homo-sacer.pdf
Blumer, H. (1982). La posición metodológica del interaccionismo simbólico. El interaccionismo simbólico: Perspectiva y método, 1-44. https://campus.fundec.org.ar/admin/archivos/BLUMER% 20++%20INTERACCIONISMO.pdf
Defensoría del Pueblo. (2019) Sexto informe Defensoría del Pueblo - Estado de cosas inconstitucional-ECI en materia penitenciaria y carcelaria. Capítulo segundo. Situación primer semestre de 2019. Editorial. http://www.politicacriminal.gov.co/Portals/0/documento/Informe% 20de%20la%20Defensoria%20del%20Pueblo%20al%20VI%20Informe%20de%20Seguimiento%20al%20Gobierno%20Nacional.pdf
Durston, J., y & Miranda, F. (2002). Experiencias y metodología de la investigación participativa. CEPAL - SERIE Políticas sociales https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6023/S023191_es.pdf
Freire, P. (1984). El mundo y la letra: una lectura crítica del entorno. Obra de Paulo Freire, Editorial Instituto Paulo Freire Serie Artigos. http://www.acervo.paulofreire.org/bitstream/handle/7891/1134/FPF_OPF_01_0007.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
(1971). Unusual ideas about education. Series B: Opinions, n. 36 Obra de Paulo Freire; Série Artigos Publicador por nternational Commission on the Development of Education. http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/1108
Habermas, J. (1981). Teoría de la acción comunicativa. Volumen 1: Racionalidad de la acción y racionalización social. Taurus, Madrid. https://pics.unison.mx/doctorado/wp-content/uploads/2020/05/Teoria-de_la_accion_comunicativa-Habermas-Jurgen.pdf
Horkheimer, M., Murena, H. A., y & Vogelmann, D. J. (2002). Crítica de la razón instrumental.
Editorial Gráfica Guadalupe. http://www.archivochile.com/Ideas_Autores/horkheimerm/esc_frank_horkhe0003.pdf
Larrosa, J. (2001). Dar la palabra. Notas para una dialógica de la transmisión, en La Liberación de la Libertad (y otros textos). Revista Latinoamericana de Estudios Avanzados, RELEA, 5(1),76-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=574221
Moreno-Torres, A. I. (2019). El delito como castigo: las cárceles colombianas. URVIO, Revista Latinoamericana de Estudios de Seguridad, V(24), 134-149. https://doi.org/10.17141/urvio.24.2019.3778
Olson, L. C. (1998). Liabilities of language: Audre Lorde reclaiming difference. Quarterly Journal of Speech, 84(4), 448-470. https://doi.org/10.1080/00335639809384232
Ovejero-Bernal, A. (1997). Paulo Freire y la psicosociopedagogía de la liberación. Psicothema, 9 (3), 671-688. http://www.psicothema.com/pdf/136.pdf
Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 42(1), 97- 122. http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v42n1/v42n1a05.pdf
Valderrama-Hernández, R. (2013). El diagnóstico participativo con cartografía social: innovaciones en metodología investigación-acción participativa (IAP). Anduli: revista andaluza de ciencias sociales, 12), 53-65. http://hdl.handle.net/11441/50721
Vygotski, L. S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y aprendizaje, 7(27-28), 105-116. https://doi.org/10.1080/02103702.1984.10822045
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.