Psychological aspects and their impact on educational performance. A case at Technical University of Machala
DOI:
https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.211201.02Keywords:
psychology; social factors; personal factors, academic performance.Abstract
The objective of this study is to determine the psychological factors that affect university learning, which limits academic performance in classrooms. Thus, a cross-sectional research was implemented, with the use of a quantitative-descriptive methodology, some questions were structured regarding the primary information source provided by the clinical office of the Technical University of Machala. Therefore, a questionnaire was used based on a Likert-type scale model to collect data for the study, with a convenience sampling, the surveys were applied to 368 students who belong to the different faculties at the university, then, a general analysis of the research findings was carried out with the data collected. The results showed that the main factors that affects students’ academic behavior are related to economic factors, family
and bullying, these aspects have a serious impact on academic performance, limiting access to comprehensive learning.
Downloads
References
Barraza, R. (2015). Perspectivas acerca del rol del psicólogo educacional: propuesta orientadora de su actuación en el ámbito escolar. Actualidades investigativas en educación, 15(3), 1-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5
Benassini, M. (2009). Introducción a la investigación de mercados: enfoque para américa latina (2a ed.). Pearson educación.
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación (3a ed.). Pearson Educación.
Bisquerra, R., y Hernández, S. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices. Papeles del psicólogo, 38(1), 58-65. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?- codigo=5842356
Cadena, P., Rendón, R., Aguilar, J., Salinas, E., de la Cruz, F., y Sangerman, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 8(7), 1603-1617. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=263153520009
Ferrei, F., Vélez, J., y Ferrel, L. (2014). Factores psicológicos en adolescentes escolarizados con bajo rendimiento académico: depresión y autoestima. Encuentros, 12(2), 35-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo codigo=4918501
García, Á. D., Soler, M. J., Achard, B. L., y Cobo, R. R. (2020). Programa de psicología positiva sobre el bienestar psicológico aplicado a personal educativo. Revista electrónica educare, 24(1), 1-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7310144
García, A., Del Toro, A., Cisneros, E., Querts, O., y Cascaret, X. (2017). Algunas variables psicosociales asociadas al bajo rendimiento académico en estudiantes de primer año de medicina. Medisan, 21(4), 433-439. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000400007
Garrote, D., Garrote, C., y Jiménez, S. (2016). Factores influyentes en motivación y estrategias de aprendizaje en los alumnos de grado. REICE. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 14(2), 31-44. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55144743002
Godínez, G., Reyes, J., García, M., y Antúnez, T. (2016). Los factores psicosociales como impacto en el bajo rendimiento escolar de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Guerrero. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo, 7(13), 1-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5619003
Iglesias, L., y Vera, V. (2015). Factores psicológicos, sociales y demográficos asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de psicología, 12(1), 216-236. http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/R_PSI/article/view/336
Ortega, Y., Gómez, Y., y Benítez, M. (2019). Rendimiento académico en estudiantes de ciencias médicasuna visión desde la psicología educativa. Edumecentro, 11(1), 244-249. http://scielo.sld.cu/scielo.php script=sci_arttext&pid=S2077-287420190
Plata, L., González, N., Oudhof, H., Valdez, J., y González, S. (2014). Factores psicológicos asociados con el rendimiento escolar en estudiantes de educación básica. Revista intercontinental de psicología y educación, 16(2), 131-149. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80231541008
Pulido, M. (2015). Ceremonial y protocolo: métodos y técnicas de investigación científica. Opción, 31(1), 1137-1156. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31043005061
Rodríguez, S., Piñeiro, I., Regueiro, B., Estevez, I., y Val, C. (2017). Estrategias cognitivas, etapa educativa y rendimiento académico. Revista de psicología y educación, 12(1), 19-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6014
Salinas, F., Cambón, V., y Silva, P. (2015). Aportes ecológico-interactivos a la psicología educativa. Revista puertorriqueña de psicología, 26(1), 26-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?-codigo=5891743
Sampieri, R. H., Collado, C. F., y Lucio, P. B. (2010). Metodología de la investigación: Mcgraw-Hill/Interamericana Editores.
Tisocco, F., Bruno, F., y Stover, J. (2019). Inteligencia emocional, sintomatología psicopatológica y rendimiento académico en estudiantes de psicología de Buenos Aires. Academo, 6(2), 111-123. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?pid=S2414-89382019000200111&script=sci_abstract&tlng=es
Universidad Técnica de Machala. (18 de Agosto de 2018). Universidad Técnica de Machala:https://www.utmachala.edu.ec/portalwp/index.php/poblacion/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.