Social learnings of an Educational Community of the City of Pereira, in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.201102.08Keywords:
Social learning; autonomy; creativity; school; family; interactive media.Abstract
The suspension of presence in schools due to the current crisis caused by the spread of the Covid-19 virus forced the educational community to use different interactive media, to continue the processes of teaching and remote school learning from home. These uses began to reveal new learnings, socialized in the different virtual encounters with teachers, and observed in the new school daily life from each of the families, which is why a public educational institution in the city of Pereira decided to implement a research process that would allow recognizing social learning, those that are not acquired at specific places and times, nor contemplated in the curriculum since the beginning of the school year, but rather emerge from exchange and interaction in different contexts, and that are part of the formation of the human being, with projection to include them within the school curriculum, since they have been key within the institutional process.
To demonstrate these learnings, qualitative research was used with the ethnographic method, from participating and non-participating observation, on social networks such as Facebook and WhatsApp groups, in constant interaction with members of the educational community, to collect expressions, images and actions in cyberspace; in addition, the qualitative survey was implemented, which allowed to explore meanings and experiences during the pandemic, which not only leaves consequences in pathological terms, and economic detriment, but also a series of social learnings, product of physical distancing, and the possibilities of interaction through virtuality.
Downloads
References
Barbero; C.; Calvo; A.; Manrique R.; González G.; Nespral; C. (2005). Con lugar a dudas. Hilos y raíces del pensamiento crítico. Santander: Límite.
De la Hoz L.; Acevedo D.; Torres; J. (2015). Uso de las Redes Sociales en el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje por los Estudiantes y Profesores de la Universidad Antonio Nariño; Sede Cartagena. Formación Universitaria; 4; 77-84. https://doi.org/10.4067/s0718-50062015000400009
Domínguez; R. (2011). Reconsiderando el papel de los docentes ante la sociedad de la información. Revista Etic@net; Número 11; 179-195 España. http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/index.htm
Domínguez; S. (mayo;2010). La Educación; cosa de dos: La Escuela y la Familia. Temas para la Educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza; 8; 1-15. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7214.pdf
Duschatzky; S. (1999). La escuela como frontera. Reflexiones sobre la experiencia escolar de jóvenes de sectores populares. Buenos Aires: Paidós.
Fuente; M.J. (1988). El impacto de la Peste en una Ciudad Castellana en la Baja Edad Media. Dialnet-ElImpactoDeLaPesteEnUnaCiudadCastellanaEnLaBajaEda-2487157%20(3).pdf
García; A.; Álamo; F.; García; F.; Hernández; B. (octubre-diciembre; 2011). Antecedentes de la Resistencia al Cambio. Cuadernos de Economía y Dirección de la empresa; 14; 231-246. https://doi.org/10.1016/j.cede.2011.02.007 .
Gebera; T.; Washington; O. (2008). La netnografía: un método de investigación en Internet EDUCAR; vol. 42; 2008; pp. 81-93 Universitat Autónoma de Barcelona Barcelona; España.
Jansen; H. (enero-junio; 2013). La lógica de la Investigación por encuesta cualitativa y su posición en el campo de los métodos de la investigación social. Paradigmas; No. 1; 39-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4531575.
Jiménez. B. (2000). Investigación cualitativa y psicología social crítica. Contra la lógica binaria y la ilusión de la pureza. Investigación cualitativa en salud. La Psicología Social Comunitaria en América Latina como Psicología Social Crítica; Vol. XIII; Nº 1: Pág. 133-142. 2004.
Llorca; G.; Llorca; M.A.; Bueno; G.; Díez; A. (diciembre; 2011). Tecnofobias y Tecnofilias. Cátedra Telefónica de la Universidad de Salamanca. http://catedraseguridad.usal.es/sites/default/files/Cuaderno_04_Tecnofobias%20y%20Tecnofilias.pdf
Moreno; A. (2000). Diseño ergonómico de aplicaciones hipermedia. Barcelona: Paidós.
Ortiz; R. (2020). Análisis métrico de la producción científica sobre Covid-19. Revista Cubana en Información de Ciencias de la Salud. http://orcid.org/0000-0002-7069-1439
Rivillas; J. (julio-diciembre; 2014) Encuentros y Desencuentros: Familia y Escuela. Barreras desafíos para la formación. Revista Infancia Imágenes; 2; 159-166. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.infimg.2014.2.a14
Rodríguez; A. (2001). La socialización medial. Comunicar; 17; 122-125. https://doi.org/10.3916/25422.
Romo; M. (enero-abril; 2009). Pensamiento creador en tiempos de crisis. Encuentros Multidisciplinares. E.M nº 31. http://encuentros-multidisciplinares.org/Revistan%C2%BA31/Manuela_Romo_Santos.pdf
Roche; R. (1999). Aprendizaje-servicio y prosocialidad. La educación para la prosocialidad y el aprendizaje-servicio. Universidad Autónoma de Barcelona (Teleconferencia). http://www.terras.edu.ar
Ruzinek; G. (2005). Nuevos Profesionales. Edición III. Universidad de Palermo; Facultad de Diseño y Comunicación. Resúmenes de Trabajos Finales de Grado.
Sierra; J.H. (febrero-mayo; 2005). Aprendizaje Autónomo: eje articulador de la educación virtual. Revista UCN. Fundación Universitaria Católica del Norte; 14; 1-7. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/261/492
Thompson; J. B. (1998). Los Media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación; Paidós; Barcelona.
Vidal; M. (1996). Para comprender la solidaridad. Navarra: Verbo Divino.
Zorrilla; M. (2002). Qué relación tiene el maestro con la calidad y la calidad en educación. Conferencia dictada en el marco del Panel Calidad y Equidad en Educación en la Escuela Normal Rural. Ayotzinapa; Guerrero.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.