Of music on the infant brain: a review of neurosciencesabstract

Authors

  • Ximena Nathalia Ortega Delgado
  • Oscar Fabián Martos Guatusmal
  • Hugo Hernán Báez Galeano

DOI:

https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.05

Keywords:

Emotion; social skills; music therapy; neuroscience; psychomotor skills

Abstract

This review article is the product of a research process in the classroom, developed with secondsemester  students  of  the  Psychology  Program  at  CESMAG  University  in  the  city  of  Pasto  (Colombia).  The  objective was to analyze the effects of music on the infant brain. A literature search was performed with the  use  of  databases,  such  as:  Scielo,  Dialnet,  Redalyc  and  Science  Direct;  The  Google  Scholar  search  engine was also used. The information was searched using the keywords: music, cognition, emotion and social  skills.  The  information  was  limited  to  research  carried  out  with  children  and  that  corresponded  to works published between 2013 and 2018. After the search, the literature was compiled by means of an Analytical Summary of Study (ASS), and the data were organized in matrices that allowed the main categories  of  the  effects  of  music  to  be  recognized,  at  the  level  of  emotions,  in  psychomotor  skills,  in  language and in children’s social skills. It is concluded that the scientific evidence of the effects of music have  been  important  in  the  establishment  of  concrete  tools  for  the  stimulation  of  language,  psychomotor skills and social skills. Principally, a field of intervention has been generated, under conditions in which there are pathologies such as language disorders, aphasia and stress, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermúdez, P.; Lerch, J.; Evans, A. & Zatorre, R. (July, 2009). Neuroanatical: Correlates of Muscianship as revealed by cortical thickness and Voxel-Based Morpphometry. Cerebral Cortex, 19 (7), 1583-1596.

Beauchamp, M H., & Anderson, V. (2010). SOCIAL: An integrative Framework for the Development of Social Skills. Psychological Bulletin. Vol. 136, No. 1., 39 - 64

Caparrós, A. (1979). Introducción histórica a la psicología contemporánea. La psicología, ciencia multiparadigmática. Barcelona: Ediciones Rol.

Corriveau, K., & Goswami, U. (January, 2009). Rhythmic motor entrainment in children with speech and language impairments: Tapping to the beat. Cortex, 45(1), 119-130.

Custodio, N., & Cano-Campos, M. (April, 2017). Efectos de la música sobre las funciones cognitivas. Revista Neuropsiquiatr, 80(1), 60-69.

Damasio, A. (2007). En busca de Spinoza: Neurobiología de la emoción y los sentimientos. Barcelona: Editorial Crítica.

Gaab, N.; Gaser, C., & Schalug, G. (May, 2006). Improvement-related functional plasticity following pictorial memory training. Neuroimage, 31(1), 255-263.

Guzmán, R. (2017). Musicoterapia en adicciones (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Junquera, C. (15 de febrero de 2017). Beneficios de la música en los niños [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://ayudaenaccion.org/ong/blog/espana/beneficios-musica-ninos/

Juslin, P. N. (2011). Music and emotion: Seven questions, seven answers. In: I. Deliège & J. Davidson (Eds.). Music and the mind: Essays in honour of John Sloboda (pp. 113-135). New York: Oxford University Press.

Justel, N., & Díaz, V. (diciembre, 2012). Plasticidad cerebral: participación del entrenamiento musical. Suma Psicológica, 19(2), 97-108.

Manes, F. (14 de septiembre de 2015). Que le hace la música al cerebro [Mensaje en un blog]. Recuperado de www.elpais.com/elpais/2015/08/31/ciencia/1441020979_017115.amp.html

Mejía, P. (2002). Didáctica de la música. Madrid: Pearson Education.

Miranda, M.; Hazard, S. & Miranda, P. (diciembre, 2017). La música como una herramienta terapéutica en medicina. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 55(4), 266-277.

Mosquera, I. (julio-diciembre, 2013). Influencia de la música en las emociones. Realitas, Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(2), 34-38.

Pascual, P. (2011). Didáctica de la música infantil. Madrid: Editorial Pearson.

Pantev, C., & Herholz, S. (noviembre, 2011). Plasticity of the human auditory cortex related to musical training. Neurosciense Biobehavioral Review, 35(10), 2140-2154.

Peña-Casanova, J. (2007). Neurología de la conducta y neuropsicología. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.

Pfeiffer, Z. (2017). Explorando el cerebro musical: musicoterapia, música y neurociencias. Buenos Aires: Editorial Kier.

Pressing, J. (1987). Improvisation- Methods and Models. En J. Sloboda (Ed.), Generative processes in music (pp. 129-178). Oxford: Oxford University Press.

Raffmann, D. (1993). Language, music, and mind. Massachusetts: MIT Press.

Reynoso, K. (enero-marzo, 2010). La educación musical y su impacto en el desarrollo. Revista de Educación y Desarrollo, 12, 53-60.

Romero, E. (agosto, 2017). La música y el desarrollo integral del niño. Revista enfermería Herediana, 10(1), 9-13.

Soria-Urios, G.; Duque, P. & García, J. (enero, 2011). Música y cerebro: fundamentos neurocientíficos y trastornos musicales. Revista Neurol, 52, 45-55.

Van Der Spar, E. (1990). Manual Jaques-Dalcroze: principios y recomendaciones para la enseñanza de la música. Barcelona: Editorial Pilar Llongueres.

Vitoria, J. R. (enero, 2005). Educación musical y desarrollo psicolingüístico de personas con necesidades educativas especiales. Revista de Psicodidáctica, 10(2), 17-26.

Volkova, A.; Trehub, S., & Schellenberg, G. (October, 2006). Infants’ memory for musical performances. Developmental Science, 9(6), 583–589.

Wan, C.; Demaine, K.; Zipse, L.; Norton, A., & Schlaug, G. (2010) From music making to speaking: Engaging the mirror neuron system in autism. Manuscript submitted for publication.

Published

2019-12-21

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Of music on the infant brain: a review of neurosciencesabstract. (2019). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 10(2), 65-77. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.05

Most read articles by the same author(s)

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >>