Imaginaries on educational inclusion in the professoriate of preschool and elementary school

Authors

  • Elizabeth Martinez Universidad de Nariño

Keywords:

Special education, school, elementary school student, imaginary, inclusion (disability Thesaurus), educational policy (Thesaurus educational policy)

Abstract

The research had as objective principal study the teachers’ imaginaries in the education given to the population of inclusion in an educational institution of the City of Pasto. A methodology was adop- ted from the qualitative approach, with an ethnographic research method; as research techniques and instruments, a survey was applied, a semi-structured interview was conducted, a review of the stories and administrative documents was made as secondary information, in order of understand imaginaries about the educational inclusion in the professoriate of preschool and elementary school. The sample was conformed by teachers belonging to the Francisco José de Caldas Municipal Educational Institution. With the information collected, the analysis of the narrative discourse of the interviewees was made, and also with the information of the secondary sources, to contrast with the existing theory. The fo- llowing were found as important conclusions: the narratives of the teachers focus their definition of so- cial imaginary on constructions, representations and ways of acting. The social imaginary and inclusive education in the Educational Project of the Institution, is directly related to the thinking of antiquity, showing a conceptual backwardness in this regard, which would affect the form of education imparted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elizabeth Martinez, Universidad de Nariño

    The  research  had  as  objective  principal  study  the  teachers’  imaginaries  in  the  education  given  to  the  population  of  inclusion  in  an  educational  institution  of  the  City  of  Pasto.  A  methodology  was  adop-ted from the qualitative approach, with an ethnographic research method; as research techniques and instruments, a survey was applied, a semi-structured interview was conducted, a review of the stories and administrative documents was made as secondary information, in order of understand imaginaries about  the  educational  inclusion  in  the  professoriate  of  preschool  and  elementary  school.  The  sample  was conformed by teachers belonging to the Francisco José de Caldas Municipal Educational Institution. With  the  information  collected,  the  analysis  of  the  narrative  discourse  of  the  interviewees  was  made,  and  also  with  the  information  of  the  secondary  sources,  to  contrast  with  the  existing  theory.  The  fo-llowing were found as important conclusions: the narratives of the teachers focus their definition of so-cial imaginary on constructions, representations and ways of acting. The social imaginary and inclusive education  in  the  Educational  Project  of  the  Institution,  is  directly  related  to  the  thinking  of  antiquity,  showing a conceptual backwardness in this regard, which would affect the form of education imparted.

References

Acosta, A. (noviembre, 2007). Imaginarios e imágenes en la educación y la producción de la diferencia. En Primer Foro Nacional de Educación Inclusiva, Durango. Recuperado de http://educomunidad.blogspot.com/2007/02/pensando-la-politica-educativa.html

Agreda Montenegro, E. (2004). Guía de investigación cualitativa interpretativa. Pasto: Institución Universitaria CESMAG.

Alcoberro, R. (1975). Los “Annales” una historia de la historia. Recuperado de http://www.alcoberro.info/pdf/FiloHISTO07.pdf

Castoriadis, C. (1993). La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires: Tusquets Editores

Castoriadis, C. (septiembre, 2000). La Institución imaginaria de la sociedad. “El psicoanálisis: situación y límites”. Ensayo & Error, 7-7

Conferencia Mundial Sobre Necesidades Educativas Especiales: ACCESO Y CALIDAD Salamanca, España, 7- 10 de junio 1994. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001107/110753so.pdf

Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Recuperado de goo.gl/Vsc7Qh

Congreso de la República de Colombia. (1997, 11 de febrero). Ley 361. Por la cual se establecen mecanismos de integración social de las personas en situación de discapacidad y se dictan otras disposiciones. Recuperado de goo.gl/jRKFTbSistema Nacional de Discapacidad. (2014). ¿Qué es la discapacidad?(Reunión Ordinaria No. 2). Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/proteccionsocial/Paginas/DisCAPACIDAD.aspx

Decreto 1421 de 2017, por el cual se reglamenta, en el marco de la educación inclusiva, la atención educativa a la población con discapacidad.Recuperado de: https://goo.gl/Zn9QFd

Departamento Administrativo de la Función Pública. (1994, 11 de febrero). Decreto 369. Reglamentado parcialmente por el Decreto Nacional 1509 de 1998. Por el cual se modifican la estructura y funciones del Instituto Nacional para Ciegos, INCI. Recuperado de goo.gl/ScsYVK

Guevara, D. (2015). Flexibilidad curricular. Un camino a la educación con calidad pensada en la diversidad. rtículo recibido: 8 de diciembre de 2006. Artículo aceptado:14 de diciembre de 2007. Recuperado de https://goo.gl/6GWJjQ

Ley 1620 de 2013. Por el cual se crea el Sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar (Artículo 5º parágrafo 4). Recuperado de: https://goo.gl/B66Cyt

Ministerio de Educación Nacional. (1996, 18 de noviembre). Decreto 2082. Por el cual se reglamenta la atención educativa para personas con limitaciones o con capacidades o talentos excepcionales. Recuperado de goo.gl/Ywxb7R

Normas uniformes de la Naciones Unidas sobre igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad (Naciones Unidas, 1994). Recuperado de: http://www.un.org/spanish/disabilities/default. asp?id=498

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (abril, 2000). Marco de Acción de Dakar. Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. En Foro Mundial sobre la Educación.UNESCO, Dakar. Recuperado de http://unesdoc.unesco. org/images/0012/001211/121147s.pdf

Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (abril, 2000). Educación para todos en las Américas. Marco de Acción Regional. En Foro Consultivo Internacional sobre Educación para todos. OEI, Santo Domingo, República Dominicana. Recuperado de http://www.oei.es/historico/efa2000sdomingo.html

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (mayo, 1996). Séptima Reunión de Ministros de Educación de América Latina y el Caribe(Informe final). Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/KINGST_S.PDF

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (abril, 2008). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. En Conferencia Internacional de Educación. UNESCO, Centro Internacional de Conferencias, Ginebra. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf

Parra, C. (enero-junio, 2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista Educación y Desarrollo Social, 5(1), 139-150. Recuperado de file://C:/Users/MiPc/Downloads/Dialnet-EducacionInclusiva-5386258.pdf

Plan Decenal de Educación 2006-2016. (2006). El PNDE 2006- 2016 y las instituciones educativas de Preescolar, Básica y Media (Presentación en Power Point). Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-312490_archivo_pdf_plan_decenal.pdf

Downloads

Published

2018-12-19

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Imaginaries on educational inclusion in the professoriate of preschool and elementary school. (2018). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 9(2), 39-53. http://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/260

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>