Social Appropriation of Science and Technology in Conservation Projects: A Methodological Proposal to Understand It
DOI:
https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.241501.10Keywords:
conservation of wild fauna and flora, scientific culture, methodology, relationships between groups (Thesaurus); ASCyT, relationship between science and society, sustainability (Keywords suggested by the authors).Abstract
The main objective of this article is to present a methodological proposal for the schematization social appropriation process of science and technology (ASCyT) in contexts where there are conservation projects for wildlife at the local level. From Leon Olive Morett’s definition (1950 – 2017) about definition of “strong appropriation”, some elements were extracted which were analyzed with tools based on the translation sociology proposed by Callon. This will provide a notion about the agents who contribute to conservation and the formation of networks. Subsequently, It was proposed some tools to contribute to characterize the identified agents, detecting their possible changes due to their interactions, the forms that these interactions take and the influence of the discourses coming from the academic field in the ASCyT. A methodological proposal is presented for the schematization and understanding of ASCyT processes, in which interaction between actors from different cultures is necessary. Based on the previous actions, a reflection is carried out on the dialogue and project execution strategies implemented by agents in the scientific area and the field of sustainability, with emphasis on the experts’ role.
Downloads
References
Aguilar Gordón, F. D. R. (2019). La propuesta metodológica como una alternativa para la integración de saberes. Cátedra, 2(2), 94-110. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i2.1708
Barrio, C. (2008). La apropiación social de la ciencia: Nuevas formas. Revista CTS, 4(10), 213-225.
Benítez-Aguilar, A. (2022). Agroecología, sustentabilidad y ética ante la crisis ambiental actual. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales y Humanas, 13(2), 11-14. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221302.01
Callon, M. (1984). Some Elements of a Sociology of Translation: Domestication of the Scallops and the Fishermen of St Brieuc Bay. The Sociological Review, 32(1_suppl), 196-233. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1984.tb00113.x
Castillo, A., Vega-Rivera, J. H., Pérez-Escobedo, M., Romo-Díaz, G., López-Carapia, G., & Ayala-Orozco, B. (2018). Linking social-ecological knowledge with rural communities in Mexico: Lessons and challenges toward sustainability. Ecosphere, 9(10), e02470. https://doi.org/10.1002/ecs2.2470
Daza-Caicedo, S., Maldonado, O., Arboleda-Castrillón, T., Falla, S., Moreno, P., Tafur-Sequera, M., & Papagayo, D. (2017). Hacia la medición del impacto de las prácticas de apropiación social de la ciencia y la tecnología: Propuesta de una batería de indicadores. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 24(1), 145-164. https://doi.org/10.1590/s0104-59702017000100004
Dominguez-Solis, D., Martínez- Rodríguez, M. C., & Alvarado-Cardona, M. (2023). Implementación de estrategias para un desarrollo sustentable en México: una reflexión social, política y cultural. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 14(1), 63-72. https://doi.org/10.15658/10.15658/INVESTIGIUMIRE.231401.06
Echeverría, J. (2018). Sociedades de conocimientos y valores: El proyecto de León Olivé. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 13(38), 182-203.
Estébanez, M. E. (2016). Apropiación social de la ciencia y la tecnología. En Universidad y Sociedad. El Desafío de la investigación interdisciplinaria. UBA EUDEBA.
Fernandes, J. P., Guiomar, N., & Gil, A. (2019). Identifying key factors, actors and relevant scales in landscape and conservation planning, management and decision making: Promoting effective citizen involvement. Journal for Nature Conservation, 47, 12-27. https://doi.org/10.1016/j.jnc.2018.11.001
Fernández-Lezama, C., Muñoz-Arenas, L. C., & Ferreira-Márquez, L. L. (2023). Aprendizajes derivados de una asignatura transversal para transitar hacia la sustentabilidad, Universidad Popular Autónoma de Puebla (UPAEP). Revista Electrónica En Educación Y Pedagogía, 7(12), 111-118. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071210
Gavito, M. E., Van Der Wal, H., Aldasoro, E. M., Ayala-Orozco, B., Bullén, A. A., Cach-Pérez, M., Casas-Fernández, A., Fuentes, A., González-Esquivel, C., Jaramillo-López, P., Martínez, P., Masera-Cerruti, O., Pascual, F., Pérez-Salicrup, D. R., Robles, R., Ruiz-Mercado, I., & Villanueva, G. (2017). Ecología, tecnología e innovación para la sustentabilidad: Retos y perspectivas en México. Revista Mexicana de Biodiversidad, 88, 150-160. https://doi.org/10.1016/j.rmb.2017.09.001
Gibbons, M. C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Seot, P., & Trow, M. (2000). The new production of knowledge. SAGE Publications.
Grimaldi, E. & Barzanò, G. (2014). Making Sense of the Educational Present: Problematising the ‘merit Turn’ in the Italian Eduscape. European Educational Research Journal, 13(1), 26-46. https://doi.org/10.2304/eerj.2014.13.1.26
Hernández, V. A. C., Vargas, G. F., Figueroa, A., & Restrepo, I. (2019). El enfoque de sistemas socioecológicos en las ciencias ambientales. Investigación y Desarrollo, 27(2), 85-109.
Kreimer, P. (2007). Estudios sociales de la ciencia y la tecnología en América Latina: ¿Para qué? ¿Para quién? Redes, 13(26), 55-64.
López Cerezo, J. A., & Gómez González, F. J. (2008). Apropiación social de la ciencia. Biblioteca Nueva.
Lozano Borda, M. y Pérez-Bustos, T. (2012). La apropiación social de la ciencia y la tecnología en la literatura iberoamericana. Una revisión entre 2000 y 2010. REDES, 18 (35), 45-74.
Lozano, M., Mendoza-Toraya, M., Rocha, F., & Welter, Z. (2016). La Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación (ASCTI): políticas y prácticas en Chile, Colombia, Ecuador y Perú. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 8(15), 25–40. https://doi.org/10.22430/21457778.406
Navarrete, D., Kay, J. J., & Dolderman, D. (2004). Ecological Integrity Discourses: Linking Ecology with Cultural Transformation. Human Ecology Review, 11(3), 215-229.
Olivé, L. (2010). Apropiación social de la ciencia y la tecnología. Foro Nacional de Apropiación Social de la Ciencia y la Tecnología.
Palma-Cabrera, E. M., Marín-Muñiz, J. L., & Sámano-Rentería, M. Ángel. (2023). Adaptación y conservación de la diversidad biocultural en dos comunidades de Tamiahua, Veracruz. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 14(1), 41-51. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.231401.04
Polino, C., & Castelfranchi, Y. (2019). Percepción pública de la ciencia en Iberoamérica. Evidencias y desafíos de la agenda a corto plazo. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 14(42), 115-136.
Porto-Gonçalves, C. W., & Leff, E. (2015). Political Ecology in Latin America: The Social Re-Appropriation of Nature, the Reinvention of Territories and the Construction of an Environmental Rationality. Desenvolvimento e Meio Ambiente, 35. https://doi.org/10.5380/dma.v35i0.43543
Ramírez, L. L., Romero, X. R., Peinado, E. S., Franco, A. G., García, J. C., & Feltrero, R. (2018). Educación, comunicación y apropiación de la ciencia desde una perspectiva pluralista: Experiencias en la construcción del diálogo para la apropiación social de los conocimientos. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 13(38), 205-226.
Rodríguez, L. D. (2020). Divulgación para la apropiación del conocimiento científico y tecnológico. Caracterización y propuesta de estudio. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 15(45), 11-35.
Sánchez Midence, L. A., Velázquez Cigarroa, E., & Ramírez, L. V. (2019). Sostenibilidad y Presente: Desafíos y Aciertos en La Construcción del Futuro. SIEA.
Selma, M. Á. E. (2015). Evolución de los paradigmas en conservación de la naturaleza desde una perspectiva ambiental: En recuerdo de Ricardo Codorníu. Revista Eubacteria, (34), 44-50.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.