Master plan proposal for the management of the urban natural park "Bosque de la Esperanza" in Puriscal, Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15658/10.15658/INVESTIGIUMIRE.231401.07Keywords:
nature conservation, nature reserve (Thesaurus); ecological restoration, urban planning, public use (authors' keywords).Abstract
The loss of green spaces in cities has repercussions not only on the landscape, but also on ecosystems and the health of the people who inhabit them. Thus, the recovery of areas affected by human action has become a task for municipalities and communities, who seek alternatives such as urban natural parks, which contribute to improving the environment. In the canton of Puriscal, a municipality in Costa Rica, work is underway on the creation of a future Urban Natural Park called Bosque de la Esperanza, which corresponds to a public space for recreation and ecological restoration purposes. This article aimed to develop a master plan proposal that would have zoning and supplies in order to develop a management plan for the urban natural park "Bosque de la Esperanza" (PNUBE) in Santiago de Puriscal. The research techniques consisted of a documentary review of the history, the implementation of closed questionnaires and the consultation of several experts sampled by Delphi technique. Definitions were obtained to guide conservation, environmental literacy and recreation specifically in the park, as well as facilities to be considered and programs to be carried out. In conclusion, it is important to have green spaces that include mental health and conservation in a space, also, planning urban spaces according to people’s needs.
Downloads
References
Ardila, J. D. G., Suarez, A. S. & Fernández, F. G. (2016). Cálculo de los límites de cambio aceptable (lac) en el sendero lagunas de siecha, parque nacional natural Chingaza–Colombia. Revista de Tecnología, 15(2), 83-85. https://doi.org/10.18270/rt.v15i2.2177
Arturo-Calvache, J. A. (2017). El espacio público: motor de desarrollo urbano local sostenible. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 8(2), 68-88. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.170802.06
Benítez, J., Cadenas, M., Campos, Ó., Espartero, A., & Muñoz, E. (2015). Evolución del concepto de recreación y sus beneficios en diferentes poblaciones. Revista heducasport, 1, 52-59. https://n9.cl/o69wr
Borja, J. & Muxi, Z. (2003). El espacio público, ciudad y ciudadanía. Electa. https://n9.cl/2ci0z
Casa Presidencial Costa Rica. (24 febrero de 2021). Costa Rica crea parques naturales urbanos para mejorar la conservación y salud en las ciudades. [Comunicado de prensa]. https://n9.cl/kfdlq
Castellanos-Villamil, D. Y. (2019). La educación ambiental como estrategia de sensibilización para el reconocimiento y apropiación del territorio en comunidades pertenecientes a la cuenca hidrográfica del Río Tunjuelo. Bogotá. [Tesis licenciatura, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://n9.cl/xaexl
Conservation Measures Partnership. (2013). Estándares Abiertos para la Práctica de la Conservación. Editorial CMP. https://n9.cl/yi4scy.
De Souza-Bonfim, C. I. (2014). Educación ambiental para la preservación de la vida. Cultura y representaciones sociales. Revista Cultura y representaciones sociales, 9(17), 233-243. https://n9.cl/2753p
Esparza-Ibarra, M, E. (2020). La educación ambiental en contextos urbanos populares ¿Existe? En E. Velázquez-Cigarroa, O.R. Castro-Martínez, & H. Tello-García. (Eds.). EDUCACIÓN AMBIENTAL Y CAMBIO CLIMÁTICO. Repercusiones, perspectivas y experiencias locales, SIEA 2020, (pp. 174). Universidad Autónoma Chapingo. https://n9.cl/wm0zf
Flores-Xolocotzi, R. & González-Guillén, M. D. J. (2010). Planificación de sistemas de áreas verdes y parques públicos. Revista mexicana de ciencias forestales, 1(1), 17-24. http://www.scielo.org.mx/pdf/remcf/v1n1/v1n1a3.pdf
Forero-Guaje, N. C. (2021). Intervención urbana en entornos naturales: Paradigma para la conservación y sostenibilidad. [Trabajo de Grado en Arquitectura, Universidad Católica de Colombia]. Repositorio Universidad Católica de Colombia. https://n9.cl/7rpup
Guerrero, E.M., Ricci, S. & Verellén, C. (2018). Diagnóstico ambiental del espacio verde en el campus de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNICEN), Argentina. Revista Estudios Ambientales, 6(2), 46-60. https://n9.cl/pqog2
Holdridge, L. (1978). Ecología, zonas de vida. Instituto Interamericano de cooperación para la agricultura en Costa Rica. https://n9.cl/s7cxv
Jiménez-Uscátegui, J.G. (2017). Nuevas formas de diseño urbano y arquitectónico: tendencias y cambios en el pensamiento de diseño. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, 8 (2), 105-119. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.170802.08
Kaya, V. H., & Elster, D. (2019). A critical consideration of environmental literacy: Concepts, contexts, and competencies. Sustainability, 11(6), 1581. https://doi.org/10.3390/su11061581
Martínez-Valdés, V., Silva-Rivera, E. & González-Gaudiano, E. J. (2020). Parques urbanos: un enfoque para su estudio como espacio público. Intersticios sociales, (19), 67-86. https://n9.cl/unm8d
Matteucci, S. D. (2012). De bosque y arboledas: la importancia del contexto. Revista: Fronteras Universidad de Buenos Aires, (11) 46-51. https://n9.cl/pnyxcs
Mendieta, G. (2015). Informantes y muestreo en investigación cualitativa. Investigaciones andinas, 17(30), 1148-1150. https://n9.cl/d7q5z
Obando, L. & Salcedo, M.A. (2015). Los parques: sus usuarios y su sentido social en la vida urbana. Una mirada desde los usuarios típicos de dos parques de la ciudad de Cali. Revista de Antropología y Sociología: VIRAJES, 17 (2), 37-54. https://n9.cl/5iywn
Perea, L. (2018). Sistematización de experiencias y análisis del proceso de degradación y restauración del paisaje en el Cantón de Puriscal, Costa Rica [Tesis de Maestría, Centro Agronómico Tropical de Investigación y Enseñanza]. Repositorio CATIE. https://n9.cl/7tzcms
Pons, J. J. (2022). Los índices de sostenibilidad ambiental urbana como herramienta para el desarrollo de las ciudades. Revista ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 198(803-804). DOI: 10.3989/arbor
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo Costa Rica. (24 de febrero de 2021). Costa Rica crea Parques Naturales Urbanos para mejorar la conservación y salud en las ciudades. [Comunicado de prensa] https://n9.cl/cly0w
Santana, H. (2018). Educación ambiental no formal y actitud hacia la conservación del medio ambiente de la población del C.P. M Francisco Bolongnesi de Tacna 2016 [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann- Tacna]. Repositorio institucional digital Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann- Tacna http://repositorio.unjbg.edu.pe/handle/UNJBG/980
Silva, M. & Rodríguez, A. (2019). Escudos verdes agro-productivos y Servicios Ecosistémicos. Revista Fronteras, Universidad de Buenos Aires, 17, 18-19. https://n9.cl/ui8ja
Sistema Nacional de Áreas de Conservación (2016). Guía para el diseño y formulación del Plan General de Manejo de las Áreas Silvestres Protegidas de Costa Rica. (2da ed.). Sistema Nacional de Áreas de Conservación (SINAC). 35-40. https://n9.cl/sjxer
Sistema Nacional de Coordinación de la Información Territorial. (diciembre 2021). Capas institucionales. Registro Nacional República de Costa Rica. SNIT. https://www.snitcr.go.cr/
Vargas-Araya, M. G. & Fernández-Arce, M. E. (2022). Aspectos básicos para la sostenibilidad del proceso de educación ambiental en ASADAS. Biocenosis. 33(1), 35-38. DOI: 10.22458/rb.v33i1.4284
Tacón, A., & Firmani, C. (2004). Manual de senderos y uso público. Programa de Fomento para la Conservación de Tierras Privadas de la Décima Región. Editorial CIPMA. https://n9.cl/5q4xz8
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.