University professors: did they manage to open the doors?
DOI:
https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.201102.04Keywords:
gender; motherhood; wonder woman; university professors; university and gender.Abstract
The article is part of a research whose objective was to make a characterization of the teachers who entered the University of Nariño during the period 1965 – 2015. The methodology was qualitative, under the hermeneutical historical approach and the case study was used as a method; as instruments for collecting information, the expanded unstructured interview and life story in free format were used, with a sample of 392 teachers. As one of the main results, the research revealed the experiences of participants in the area of teaching, research and problems associated with gender and power at the University. These results were categorized according to the influence of Catholicism, political activism, the decision of motherhood and the demands of university teaching. A relevant conclusion relates to the asymmetry of relationships between women and men in work and family aspects, and a first resistance faced by professors at the University of Nariño: the labor requirement that leads to conflicts in the reconciliation of their personal and work life.
Downloads
References
Arbiza Berregui, M.I. (julio-diciembre, 1978). La madre soltera frente a la sociedad. Papers: Revista de sociología, 9, 173-196.
Bonilla, Gloria., Monrad, Pilar & Oquendo, Anatali. (2009). Feminidades y maternidades en Cartagena de Indias: entre las innovaciones y los conflictos. Palobra: Palabra que obra, (10), 57-72.
Bozal, A.G. (2009). Techos de cristal en la Universidad de Sevilla. Recuperado de https://www.amit-es.org/sites/default/files/pdf/publicaciones/ana_guil_2004.pdf
Buquet Corleto, A.G. (2016). Sesgos de género en las trayectorias académicas universitarias: orden cultural y estructura social en la división sexual del trabajo (Tesis doctoral). Recuperada de https://www.ses.unam.mx/integrantes/uploadfile/rrodriguez/Buquet2013_Tesis.pdf
Cancimance López, A. (julio-diciembre, 2013). Memoria y violencia política en Colombia. Los marcos sociales y políticos de los procesos de reconstrucción de memoria histórica en el país. Eleuthera, 9(2), 13-38.
Carpintero, H. & Lafuente, E. (2007). El método histórico de las generaciones: el caso de la psicología española. Revista de Historia de la Psicología, 28(1), 67-85.
Chacón Onetto, F. & Tapia Ladino, M. (2017). No quiero tener hijos (as)… continuidad y cambio en las relaciones de pareja de mujeres profesionales jóvenes. Polis. Revista Latinoamericana, 46, 1-23.
Cohen, L. (2001). Colombianas en la vanguardia. Medellín, Antioquia: Editorial Universidad de Antioquia.
Consejo Superior de la Universidad de Nariño. (1994, 16 de junio). Acuerdo 057. Por el cual se expide el estatuto del personal docente de la Universidad de Nariño. Recuperado de http://electronica.udenar.edu.co/wp-content/uploads/2014/12/estatuto_personal_docente_enero_2010.pdf
Dunn, D.; Gerlach, J.M. & Hyle, A.E. (october, 2014). Gender and leadership: Reflections of women in Higher Education Administration. International Journal of Leadership and Change, 2(1). Recuperado de https://digitalcommons.wku.edu/ijlc/vol2/iss1/2/
Hamón Naranjo, A. (2009). Abriendo nuevos espacios académicos y científicos: primeras educadoras en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 13, 28-46.
Hernández, G. (junio, 2010). Entre la moral y la utilidad práctica: educación de las niñas pobres de Pasto 1904-1930. Historia de la Educación Colombiana, 13(13), 119-142.
Hernández, G. (julio, 2011). Educación de las mujeres en Pasto: del silencio a la palabra. Historia de la Educación Colombiana, 14(14), 97-120.
Hernández, I. (octubre, 2007). El programa mínimo de los estudiantes colombianos. Movimiento estudiantil universitario de 1971 por la universidad. Todo un país. Historia de La Educación Colombiana, 10(10), 29-57.
Hird, M., & Abshoff, K. (2000). Women without children: A contradiction in terms? Journal of comparative family studies, 31(3), 347-366.
Marías, J. (1949). El método histórico de las generaciones. Recuperado de cervantesvirtual.com.
Melo-Becerra, L.; Ramos-Forero, J.E., & Hernández-Santamaría, P.O. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y sociedad, 78, 59-111.
Morgado Camacho, B.; Díez López, M.; López Gaviño, F., & González Rodríguez, M. del M. (2015). Conciliación y satisfacción vital: El papel de los recursos de cuidado infantil: Un estudio comparativo en tres regiones europeas. Revista del Ministerio de Empleo y Seguridad Social, 116, 57-74.
Munévar, A.I. (2004). Poder y género en el trabajo académico. Bogotá, D.C.: Universidad Nacional de Colombia.
Parker, P. (Spring, 2015). The historical role of women in Higher Education. Administrative Issues Journal: Connecting Education, Practice, and Research, 5(1), 3-14, doi: 10.5929/2015.5.1.1
Restrepo, N. (julio-diciembre, 2006). La Iglesia católica y el Estado colombiano, construcción conjunta de una nacionalidad en el sur del país. Tabula Rasa, 5, 151-165.
Solé, C. & Parella, S. (enero, 2004). Nuevas expresiones de la maternidad. Las madres con carreras profesionales exitosas. Revista Española de Sociología, 4, 67 – 92.
Tamez-Valdez, B. M. & Ribeiro-Ferreira, M. (octubre-diciembre, 2016). El divorcio, indicador de transformación social y familiar con impacto diferencial entre los sexos: estudio realizado en Nuevo León. Papeles de población, 22(90), 229-263.
Tomás, M.; Ion, G. & Bernabeu, M.D. (2013). Ser o no ser visible en la universidad. Un estudio sobre las profesoras. Pedagogía social: Revista Interuniversitaria, 21. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4092189
Torres Cruz, D.L. & Prieto Ortega, J.F. (agosto, 2014). Participación de la mujer en ámbitos de decisión universitaria. Caso Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2000-2014. Quaestiones Disputatae: Temas en Debate, 8(16). Recuperado de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/959
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors may distribute their own material without requesting permission from the Journal, provided that the original version is mentioned on the site https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/issue/archive
All contents of the Revista Investigium IRE are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License and can be used free of charge by giving the credits to the authors and the Journal, as established in this license.