Teacher’s positive emotions: a reflection from the realities faced by Mexican school education

Authors

  • Bernardo Trimiño Quiala
  • Carla Josefina Garrido Sosa

DOI:

https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.201102.02

Keywords:

Learning; emotion; teaching; motivation; teacher; (European Education Thesaurus).

Abstract

Positive emotions are considered catalysts for emotional and physiological changes, improving the judgment, memory, creativity and decisions, among other aspects, of those who experience them, hence their importance in contemporary mexican school education. The objective of this article is to reflect on the influences exerted by the positive emotions of the teaching personnel, based on raising the quality of the teaching-learning process. To this end, a documentary study from different bibliographic sources was used as a methodology. With the fulfillment of this article it was possible to conclude that teacher’s positive emotions impact the student and are directly related to its level of use. A teacher with good management of his/her emotions encourages in his/her students skills and values that allow them to form a healthy and happy citizen.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allender, J. (2001). Teacher self: The practice of humanistic education. EE.UU: Lanham Rowman & littlefield.

Avia, M. D. y Vázquez, C. (1998). Optimismo Inteligente. Psicolgia de las emociones . España: Alianza.

Bisquerra , A., Hernandez, R. y Paniello, S. (2017). Psicología Positiva, educación emocional y el programa de aulas felices. Papeles del Psicólogo Vol. 38 pp 58-65 Universidad de Barcelona.

Cabello, R., Ruiz, D. y Fernández, P. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 13 (1) 41-49 Recuperado de http://www.dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3163455.

Cloninger, S. (2003). Teorías de la personalidad. México: Pearson Educación.

Del Valle Davila, M. (2014). Nivel de motivación al logro en un grupo de docentes. (tesis de grado) Universidad Rafael Landivar. Guatemala

De Mora Turón, A. (2010). Aplicaciones educativas de la psicología positiva. España: Generalitat Valneciana.

Domínguez Bolaños , R. e Ibarra Cruz, E. (2017). La psicologia positiva: un nuevo estudio de la felicidad. Razon y Palabra, Vol. 21 pp 660-679.

Extremera, N. y Fernandez , P. (2015). La importancia de desarrollar la Inteligencia Emocional aplicada a la educación . Iberoamericana de Educación. 34(3), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3334005.

Freud, S. (1935). An autoiographical study. Nueva York: Norton.

García Retana, J. A. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Educación, 36(1), 1-24.

Hargreaves, A. (1998). The emotional practice of Teaching. Teachig and Teacher Education. 14 (8) 835-854 https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00025-0

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación-INEE. (2016). Informe INEE 2016 sobre la Educacción obligatoria en México. México: Noticias Universal.

Lupano Perugini , M. y Castro Solano, A. (2010). Psicología Positiva: análisis desde su surgimiento. Prensa Médica Latinoamericana. IV (1) 43-56

Marchesi, A. y Diaz, T. (2008). Las emociones y los valores del profesorado. España: Fundación Santa Maria .

Maslow, A. (1964). Synergy in the society and in tha individual. Nueva York: Journal of individual Psychology. 20 (2) 153

Meneses Benitez, G. (2007). El proceso de enseñanza aprendizaje: el acto didáctico. Universidad Rovira I Virgili. 31-65

Mijáilov, A. y Rudzhero, G. (1974). Curso introductorio de informática/documentación. Venezuela: Fundación Instituto Venezolano de productividad.

Navarro SanMartín, C. (27 de junio de 2014). Psicología Positiva aplicada a la educación. (Tesis de grado) Universidad Internacional de La Rioja. España

Palomera, R. (2017). Psicología Positiva en la escuela. Papeles del Psicólogo, 38 (1) 66-71.

Peña Vera, T. y Pirela Morillo, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información Cultura y Sociedad. 16. 55-81. Buenos Aires, Argentina.

Perandones, T., Lledó, A. y Salvador, G. (2010). Contribuciones de la Psicología Positiva al Ámbito de la profesion docente. Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctiva, Universidad de Alicante. Vol.1 pp 17-24

Perelló, J. (1998). Sistemas de indización aplicados en bibliotecas: clasificaciones, tesauros y encabezamientos de materias. España: Madrid Complutense.

Pinto Molina, M. (1989). Introducción al análisis documental y sus niveles: el análisis de contenido. Anabed. 39(2) 323-341

Rodríguez Rebustillo, M. y Bermúdez Sargera, R. (1996). La personalidad del adolescente. Teoría y metodología para su estudio. Cuba: Pueblo y educación.

Rogers, C. (1959). Theory of therapy, personality and interpersonal relationships, as developed in the client-centered framework. New York: McGraw-Hill.

Secretaría de Educación Básica, (SEB). (2019). Hacia una Nueva Escuela Mexicana, taller de capacitación. México: SEB.

Seelbach, G. (2013). Teorías de la Personalidad. Estado de México. Red Tercer Milenio.

Vaello, J. (2009). El profesor emocionalmente competente. Un puente sobre "aulas" turbulentas. España: Grao.

Vallejo, D. (2016). Emociones, círculo de conversación y confianza en la enseñanza universitaria. Revista Eduacación, 7(9), 203-222.

Vickery, B. (1970). Techniques of infomation retrieval. Butterworths. 245-257

Published

2020-12-23

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Teacher’s positive emotions: a reflection from the realities faced by Mexican school education. (2020). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 11(2), 12-25. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.201102.02

Most read articles by the same author(s)

<< < 20 21 22 23 24 25 26 27 > >>