Educational reform and contrareform processes: one hundred years since article 3 of the Mexican Constitution

Authors

  • Liberio Victorino Ramírez
  • María del Carmen Benítez Hernández

DOI:

https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.06

Keywords:

Public education; state; educational counterreform, educational policy; educational reform

Abstract

The objective of the article is to analyze the main features of reform and counterreform processes, in a period of one hundred years of Article 3 of the National Political Constitution. The aim is to understand what  public  education  has  gained  and  what  it  has  lost  with  emphasis  on  the  most  recent  educational  counterreform, that of 2013. The methodology was based on the comparative analysis of the content of the reforms and their political orientations, under the different situations of the Mexican State, over the  one  hundred  years  of  commemoration  of  the  Constitution.  It  is  concluded  that  in  the  period  of  a  century, 1917-2017, especially in the second half of the twentieth century, educational counter reforms were reported that harmed the middle clalsses and those of more precarious existence in Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aboites, H. (17 de abril de 2013). El INEE será el nuevo capataz de los maestros. La Jornada, p.27

Albarrán, B. (19 de septiembre, 2013). Una conversación con Baldomero Albarrán, miembro de la CETEG/ Entrevistador: R.L. Victorino. México, D.F.

Bonfil, B. G. (1984). México profundo. Historia de una civilización negada. México: Siglo XXI Editores.

Congreso Constituyente. (1917). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Recuperado de https://www.juridicas.unam.mx/legislacion/ordenamiento/constitucion-politica-de-los-estados-unidos-mexicanos

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (1993, 13 de julio). Ley General de Educación. Por la cual se regula la educación que imparten el Estado -Federación, entidades federativas y municipios-, sus organismos descentralizados y los particulares. Recuperada de https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf

Cordera, R & Tello, C. (2013). México. La disputa por la nación, perspectivas y opciones del desarrollo. México: Siglo XXI Editores.

Demédicis, F. (abril, 2013). Luz y sombra en la Reforma Educativa. México.

Díaz Sánchez, S. & Victorino, R. L. (2013). Lecciones de la Reforma Educativa de 2013, Video-documental, UACh, México. (Presentado el 24 de octubre, 2013).

González, P. (2001). La universidad necesaria en el siglo XXI. México: Era Ediciones.

Gramsci, A. (1980). Notas sobre Maquiavelo, sobre política y sobre el Estado moderno. Madrid: Ediciones Nueva Visión.

Instituto Nacional de Evaluación de la Educación (INEE), SEP (2013), México.

Latapí, P. (1980). Análisis de un sexenio de educación en México, 1970-1976. México: Nueva Imagen.

Latapí, P. (2010). La SEP por dentro. México: Fondo de Cultura Económica.

Laval, C. (2004). La escuela no es una empresa. El ataque del neoliberalismo a la enseñanza pública. Madrid: Paidós.

Ley de Servicio Profesional Docente (2013), SEP, México.

Martínez, S. (17 de abril de 2013). El INEE ayuda a sanear los vicios del Sistema Educativo Nacional. La Jornada, p.15

Oszlak, O. (1980). Políticas públicas y regímenes políticos. Reflexiones a partir de algunas experiencias latinoamericanas. Buenos Aires: CEDES.

Pérez, R. & Rangel, J. (2005). Ciencia, tecnología y proyecto nacional. México: ANUIES-UNAM.

Vasconi, A. (1985). La educación burguesa. México: Nueva Imagen.

Secretaría de Gobierno (SEGOB). (diciembre, 2012). Iniciativa Presidencial de la Reforma Educativa (IPRE) Recuperado de http://www.dof.gob.mx/busqueda_detalle.phpvienede=avanzada&busqueda_cuerpo=&BUSCAR_EN=T&textobusqueda=Iniciativa+Presidencial+de+la+Reforma+Educativa&TIPO_TEXTO=F&dfecha=20%2F12%2F2012&choosePeriodDate=D&hfecha=21%2F12%2F2012&orga%5B%5D=PE%2C1

Amparos del Magisterio. (19 de abril de 2013). Amparos del magisterio ante Reforma Educativa. Reforma, p. 9.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (1992). Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación Básica (ANMEB). México.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2007) Programa Sectorial de Educación, 2007-2012. Recuperado de file:///C:/Users/ASUS/AppData/Local/Temp/programa_sectorial_educacion_mexico.pdf

Souza, J. & Victorino, L. (2010). Propuesta de enfoque y ejes analíticos que adopta el estudio en Educación Agrícola y Vinculación Universitaria, Tomo III, Colección: Agricultura, Ciencia y Sociedad Rural 1810-2010, UACh, México, pp.19-54.

Universidad Autónoma Chapingo (UACh). (2013). Conversaciones con estudiantes de posgrado en educación. En Seminario de Análisis de la RE, 2012-2013. UACh, Posgrado de Sociología Rural. Manuscrito inédito.

Victorino R.L (2005). Políticas educativas. La educación en México siglo XXI y perspectivas, Castellanos editores, ISCEM, UACh, México.

Victorino, R.L. (febrero, 2012). De la desconcentración a la descentralización del Sistema Educativo Nacional (SEN). En Conferencia magistral, Escuela Normal de Atlacomulco, México.

Victorino, R.L. (19 de septiembre, 2013). Alternativas al conflicto de la Reforma Educativa 2012-2013. En Conferencia, Universidad Autónoma de Chihuahua (UACh), Sociología Rural, México.

Victorino R.L. (2013). Economía, sociología y epistemología de la sociedad de la información y el conocimiento. México: Editorial Universidad Autónoma de Chihuahua (UACh).

Victorino, R.L. (24 de octubre, 2013). Las opciones de salida al conflicto SEP-SNTE-CNTE. En Conferencia en Semana Nacional de Ciencia y Tecnología, Universidad Autónoma de Chihuahua (UACh), México.

Victorino, R.L. (2006). Políticas educativas del siglo XX y perspectivas. México: Castellanos Editores, UACh-ISCEEM.

Published

2019-12-21

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Educational reform and contrareform processes: one hundred years since article 3 of the Mexican Constitution. (2019). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 10(2), 78-89. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.06

Most read articles by the same author(s)

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >>