Educational projects in santiago de Cali

Authors

  • Milton Trujillo Universidad del Valle
  • Marleny Ordoñez Universidad del Valle
  • Gilbert Caviedes Universidad del Valle

DOI:

https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.02

Keywords:

Curriculum; teaching and training; Education Management; educational project; study plans; pedagogical practices

Abstract

One of the strategies required of the Official Educational Institutions (OEI) of Colombia, as per Law 115 of 1994, to contribute to the transformation of the educational system, was the construction of the Institutional Educational Project (PEI). This allows the establishment of dynamic and innovative institutions, capable of administratively and pedagogically managing the creation of learning and living environments. The article presents the results of a research and action project, developed under an agreement between the Secretariat of Municipal Education for Cali and the Institute of Education and Pedagogy of the Universidad del Valle, with the objective of reporting an inventory of the characterization of the PEI of 91 OEI in the city of Santiago de Cali. The research followed a qualitative approach, with a critical comprehensive perspective on content analysis. It was carried out from August to December 2017. The results were organized around the four steps of the PEI: institutional, academic, administrative and community; these invite us to think of the PEI as a complex process and not as a simple formal document. One conclusion was that there is no organic relationship with other social institutions in the contexts of educational institutions, so that responsibilities are shared in the construction and development of educational projects. Likewise, the OEIs do not present clearly, in their PEI, processes that account for the social, cultural, political, economic and environmental realities of their context and their respective problems, which represent the opportunity to integrate the PEI into the transformation of the territory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bishop J., Alan (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Paidós, España.

Díaz, Mario (1997). Formación y cambios académicos y curriculares en Colombia. Memorias del Primer Seminario Nacional de Currículo: El currículo en la educación superior, Universidad del Valle.

Ley 115 (1994) Ley General de Educación. Congreso de la República de Colombia.

Bruner, J. (1991). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid, España, Alianza.

Hernández, Fernando y Ventura, Montserrat (1998). La organización del currículo por proyectos de trabajo. Universidad de Barcelona, España

Vallés, A. (2011). Inteligencia emocional para la convivencia escolar. El Programa PIECE. En IX Congreso Colombiano y V Iberoamericano de Neuropedagogía y Neuropsicología "Retos actuales de la Neuropsicopedagogía: Cerebro, Educación y Familia". Bogotá, Colombia: Instituto de Neurociencias Aplicadas, INEA.

Pulido, M. C. (1995). El Proyecto Educativo: Elementos para la construcción colectiva de una institución de calidad. Magisterio, Bogotá.

Martinello, Marian L. y Cook, Gillian E (2000). Indagación interdisciplinaria en la enseñanza y el aprendizaje. Gedisa, España.

Morín, E. (2002). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Buenos Aires, Nueva Visión.

Morin, E. (2000), Los siete saberes de la educación del futuro. UNESCO.

López Jiménez, Nelson Ernesto (2001). La deconstrucción curricular. Cooperativa Editorial Magisterio, Bogotá.

Lozano, Luis A. y Lara, Carlos J. (1999) Paradigmas y tendencias de los Proyectos Educativos Institucionales – Una visión evaluativa. Mesa Redonda, Magisterio, Bogotá.

Torres, J. (1996). Globalización e interdisciplinariedad: Currículo integrado. España. Morata, 2ª ed.

Published

2019-12-21

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Educational projects in santiago de Cali. (2019). Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 10(2), 16-31. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.02

Most read articles by the same author(s)

<< < 21 22 23 24 25 26 27 > >>